اقتصاد

روند توسعه مناسبات ایران و روسیه ادامه می‌یابد

وزیر نفت در دیدار با معاون نخست وزیر روسیه با قدردانی از ابراز همدردی طرف روس در پی شهادت رئیس‌جمهوری ایران، تأکید کرد: روند توسعه مناسبات دوجانبه ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد اوجی امروز (جمعه، ۲۵ خرداد) در سفر به مسکو با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی به‌عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه، در این دیدار که با حضور ایگور لویتبن، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در همکاری‌های بین‌المللی و سرگئی تسیویلیف، وزیر انرژی این کشور در دفتر نخست‌وزیری در مسکو انجام شد، از تلاش‌های نواک در مدت سه ساله تصدی ریاست طرف روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با تهران قدردانی و آمادگی ایران را برای تداوم همکاری‌ها با وزیر انرژی روسیه که در این نشست به‌عنوان رئیس تازه طرف روسی این کمیسیون معرفی شد، اعلام کرد.

وزیر نفت در این دیدار که با حضور کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو و دیگر اعضای هیئت ایرانی انجام شد، گفت: در دوران ریاست‌جمهوری شهید رئیسی پایه‌گذاری خوبی در مناسبات دوجانبه انجام شد.

وی افزود: با اتکا به این طرح‌ریزی و قراردادهای امضاشده در همه بخش‌ها، روند توسعه مناسبات ادامه خواهد یافت و دو کشور از این پس گام‌های محکم‌تری در این مسیر بر می‌دارند.

وزیر نفت ایران با تمجید از ابراز همدردی عمیق ولادیمیر پوتین و اعضای دولت و پارلمان روسیه با دولت و ملت ایران گفت: شهید رئیسی، با تلاش خستگی‌ناپذیر و اراده‌ای تزلزل‌ناپذیر، همگرایی با همسایگان و کشورهای مستقل، از جمله روسیه را سرلوحه کار خود قرار داد و حاصل آن، توسعه و تحکیم مناسبات ایران با کشورهای همسایه به‌ویژه کشور روسیه بود.

اوجی به چند دور مذاکره تلفنی رئیس‌جمهوری روسیه و محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، پس از حادثه تلخ بالگرد و شهادت رئیس‌جمهوری اشاره کرد و ادامه داد: بی‌شک مناسبات تهران و مسکو با قوت و قدرت پیش خواهد رفت.

وی ضمن تبریک روز روسیه، از روند توسعه مناسبات دوجانبه با اجرایی‌شدن مصوبه‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور ابراز خرسندی کرد.

وزیر نفت همچنین با اشاره به راه‌اندازی پرواز مستقیم تهرانگروزنی مرکز چچن روسیه، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها همسو با تقویت مناسبات دو ملت همگام با ارتقای سطح روابط تداوم یابد.

عزم مسکو برای تداوم همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در این دیدار بر عزم مسکو برای تداوم همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران و اجرایی شدن سریع‌تر قراردادهای دو کشور تأکید کرد.

وی با تسلیت مجدد شهادت سیدابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه و جمعی از همراهان گفت: روسیه مصمم به تداوم همان مسیری است که با عزم و اراده رئیس‌جمهوری روسیه و رئیس‌جمهوری شهید ایران ریل‌گذاری شده بود.

معاون نخست‌وزیر روسیه افزود: مسکو و تهران روابطی تنگاتنگی در همه زمینه‌ها دارند و این همکاری‌ها هر روز تقویت می‌شود.

بر اساس این گزارش، موضوع‌های مختلف در همه بخش‌های مناسبات ایران و روسیه در این دیدار مرور شد.

شتاب‌بخشی به روند تکمیل کریدور بین‌المللی شمال – جنوب از جمله احداث راه‌آهن رشت – آستارا که دو کشور تفاهم‌نامه ساخت آن را در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ امضا کردند، از موضوع‌های بحث‌شده در این نشست بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا