اقتصاد

ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تغییرات کاربری را گزارش دهید

ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تغییرات کاربری را گزارش دهید


سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و سازمان امور اراضی کشور از مردم خواستند تا هرگونه تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی و اراضی کشاوری را که در ایام تعطیلات نوروز صورت می گیرد را گزارش دهند.

به گزارش ایلنا از وزارت جهادکشاورزی، محسن آشتیانی مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور امروز، پنجشنبه دوم فروردین از مردم خواست ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی به ویژه در تعطیلات نوروزی را از طریق شماره تلفن ۱۳۱ اطلاع‌رسانی کرده و با ماموران اجرای قانون همراهی کنند.

آشتیانی گفت: تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی در ایام نوروز به طور جدی از سوی گشت‌های یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور رصد و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور اظهارداشت: سالانه در ایام نوروز بالغ بر پنج هزار مورد تخلف ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی شناسایی و در مرحله ابتدایی و پی‌کنی، شناسایی و از سوی این سازمان دستور توقف عملیات صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در ابتدا برای افراد متخلف اخطاریه توقف عملیات صادر می‌کنیم و در صورت ادامه ساخت و ساز، در اجرای قانون نسبت به قلع و قمع مستحدثات و در صورت تکرار جرم، بر اساس رای محاکم قضایی حکم به قلع و قمع و جزای نقدی تا سه برابر قیمت کارشناسی روز و حبس به مدت ۶ ماه صادر می‌شود.

آشتیانی گفت: از بین رفتن اراضی کشاورزی منجر به کاهش محصولات و تولید و مخاطره امنیت غذایی در کشور و افزایش واردات می‌شود و در نهایت هزینه‌های تامین غذای سالم و کافی را برای مردم بالا می‌برد.

وی افزود: از بین رفتن اراضی کشاورزی با ساخت و سازها و ورود افراد غیربومی به فرهنگ مناطق روستایی آسیب می‌زند و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را برای جامعه روستایی ایحاد می‌کند.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور خاطرنشان کرد: سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزار مورد شناسایی و خبر تغییر کاربری غیرمجاز در کشور ثبت می‌شود.

مردم هرگونه تغییر کاربری در اراضی ملی را گزارش دهند

سازمان منابع طبیعی کشور نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: در راستای حفاظت و حراست از عرصه های منابع ملی مشتمل بر جنگل ها و مراتع، با توجه به اینکه هرگونه ساخت وساز، تخریب، تصرف و تجاوز به حریم عرصه های منابع طبیعی طبق قانون ممنوع و جرم محسوب می شود، بنابراین از همه هموطنان، دوستداران طبیعت، محافظان منابع طبیعی و همیاران طبیعت تقاضامندیم به محض مشاهده هرگونه تخلف درحوزه اراضی منابع ملی (حریق، قطع جنگل و تخریب و تصرف اراضی ملی) موارد را به نزدیکترین واحد منابع طبیعی وآبخیزداری بخش یا شهرستان گزارش کنند یا با سامانه ملی ۱۳۹ یا سامانه استانی ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع مرکز فرماندهی یگان حفاظت ادارات کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان ها تماس بگیرند تا در کوتاهترین زمان ممکن اقدامات قانونی صورت گیرد.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا