اقتصاد

سطح‌بندی سه‌گانه برای مدیریت هدفمند خشکسالی در ایالت ماساچوست

ایالت ماساچوست که عنوان سومین ایالت پرتراکم و نیز چهاردهمین ایالت پرجمعیت آمریکا را به خود اختصاص داده است، از جمله ایالت‌های آمریکایی است که چند سالی است با پدیده خشکسالی رو به رو شده و شرایط به لحاظ تأمین منابع آب پایدار در بسیاری از نقاط آن نگران کننده است.


به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، مدیران اجرایی برای مقابله مطلوب با پدیده خشکسالی و نیز کاهش اثرات مخرب آن تصمیم به سطح‌بندی ایالت ماساچوست گرفته‌اند و به همین منظور  این ایالت را به سه سطح تقسیم کرده‌اند.

بر اساس این تقسیم‌بندی شمال شرقی و مرکز این ایالت در سطح 3 (خشکسالی بحرانی) قرار دارد، مناطق جنوب شرقی و نیز اطراف رود کنتیکت در سطح 2 (خشکسالی قابل توجه) و نیز مناطق غربی این ایالت در سطح 1  (خشکسالی خفیف) قرار دارد.

بر اساس نظر مسئولان محیط زیست و انرژی ماساچوست، این ایالت اکنون با دمای بالا و کاهش بارندگی شدید رو به رو شده است و همین مسئله لزوم پیروی مردم از الگوهای کاهش مصرف آب را مهم تر کرده است.

با توجه به خشکسالی ایجاد شده سیاست اصلی متولیان حوزه آب در این ایالت اکنون این است که مصرف آب را به ویژه در مناطقی چون حوضه آبریز رودهای میلر و نشوا به حداقل برسانند تا علاوه بر تثبیت منابع آب پایدار، همچنین خسارت‌های تحمیلی به محیط زیست را به حداقل برسانند.

موضوع خشکسالی و تهدیدات برآمده از آن به ویژه در منطقه 3 این ایالت به قدری جدی است که همواره مسئولان نگران وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در مراتع و جنگل‌ها هستند و به همین خاطر از مردم محلی می‌خواهند تا نهایت دقت را در هنگام حضور در مناطق تفریحی و درست کردن آتش به عمل آورند.

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که از آغاز ماه جولای سال جاری وضعیت در اکثر مناطق این ایالت در حوزه آب بدتر شده و بخش‌های زیادی از منطقه تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است.

افزایش شدید دما به ویژه در مناطق شرقی که همچنین با افزایش تبخیر همراه است، اکنون به یک چالش بزرگ برای منطقه تبدیل‌شده و بسیاری از رودهای محلی را  در حوضه آبریز میلر و نشوا در معرض خشکی قرار داده است.

 وضعیت در مورد آب‌های زیرزمینی نیز چندان مطلوب نیست. به واسطه برداشت‌های زیاد سطح آب‌های زیرزمینی نیز به ویژه در شرق ایالت ماساچوست کاهش شدیدی داشته است و علاوه بر این‌ها خشکسالی به کاهش شدید تولید محصولات کشاورزی نیز منجر شده است.

همان‌طور که اشاره شد مجموع این تحولات سبب شده است تا جغرافیای این ایالت به سه سطح با درجه‌های 1 تا 3 تقسیم‌بندی و متناسب با هر سطح برای مقابله با خشکسالی سیاست‌های ویژه‌ای نیز اتخاذ شود.

به طور مثال برای منطقه سطح 3 که با خشکسالی بحرانی روبه‌رو است و مناطق شمال شرقی و مرکزی ایالت را دربرمی گیرد، سیاست‌های زیر اتخاذ و اعلام شده است:

ساکنان و مشاغل باید میزان مصرف آب خود را به حداقل برسانند و آبیاری غیرضروری در فضای باز را متوقف کنند.

در این منطقه همچنین اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق از خشکسالی و نکات مرتبط به صرفه‌جویی به شهروندان و نیز مجازات گروه‌های پرمصرف باید در اولویت قرار بگیرد.

همچنین در این منطقه نصب و کاشت چمنزارهای جدید ممنوع است و نیز شهروندان باید از اقداماتی چون شستشوی سطوح سخت (پیاده‌روها، پاسیوها، راهروها)، شستشوی وسیله نقلیه شخصی یا قایق، پر کردن استخرهای شنا و … اجتناب کنند.

علاوه بر موارد بالا اصلاح تعرفه آب برای گروه‌های پرمصرف و نیز آمادگی هر چه بیشتر برای فعال کردن اتصالات اضطراری برای تأمین آب باید مورد توجه مسئولان باشد.

برای منطقه با سطح‌بندی در جه دو نیز که خشکسالی قابل توجه دارد و در نقشه با رنگ نارنجی مشخص است، دستور کارهای زیر اعلام شده است:

ساکنان و مشاغل باید میزان مصرف آب خود را به حداقل برسانند و نیز آبیاری در فضای باز را یا از ساعت 5 بعد از ظهر به بعد و یا از ساعت 9 صبح به قبل انجام دهند. همچنین در این منطقه باید نصب چمنزارها و یا کاشت بذر چمن ممنوع شود.در این منطقه نیز شهروندان باید از اقداماتی چون شستشوی سطوح سخت (پیاده‌روها، پاسیوها، راهروها)؛ شستشوی وسیله نقلیه شخصی یا قایق، پر کردن استخرهای شنا و … اجتناب کنند.

در کنار این اقدامات مسئولان باید اقدام به شناسایی افراد پرمصرف کرده و نهایت تلاش خود را برای کاهش مصرف توسط آن‌ها انجام دهند.

همچنین آن‌ها باید علاوه بر آمادگی حداکثری برای شرایط بحرانی و آب‌رسانی در شرایط اضطرار حداکثر تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی به عموم مردم در مورد بحران خشکسالی و لزوم کاهش مصرف آب عملیاتی کنند.

اما در منطقه سطح 3 که خشکسالی خفیف در جریان است و روی نقشه با رنگ زرد مشخص است، سختگیری‌ها به مراتب کمتر و شامل موارد زیر است:

شهروندان باید از استاندارد بودن تجهیزات و شیرآلات خود مطمئن باشند و در صورت کشف عیب نسبت به استانداردسازی شیرآلات اقدام کنند و همچنین آبیاری در فضای باز باید به یک روز در هفته (فقط از ساعت 5 بعدازظهر به بعد یا تا 9:00 صبح) محدود شود.

البته در این منطقه نیز اقداماتی نظیر شست و شوی معابر یا ماشین و نیز پر کردن آب استخر با محدودیت روبه‌رو است و نیز مسئولان محلی لازم است با اتخاذ سیاست‌های صحیح اطلاع‌رسانی از شهروندان  بخواهند مصرف آب خود را کاهش دهند.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا