اقتصاد

سقوط آمریکا به جایگاه سومین اقتصاد دنیا تا سال ۲۰۷۵

بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرد تا ۳۰ سال آینده وزن اقتصاد جهان به سمت آسیا سنگینی خواهد کرد و آمریکا تا سال ۲۰۳۵ به جایگاه دومین و تا سال ۲۰۷۵ به جایگاه سومین اقتصاد بزرگ دنیا سقوط خواهد کرد.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از نشنال‌نیوز، بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس آمریکا در دورنمای بلندمدت خود از اقتصاد دنیا اعلام کرد چین در حدود سال 2035 جای آمریکا را به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا می‌گیرد و انتظار می‌رود هند تا 2075 دومین اقتصاد بزرگ دنیا باشد. پس‌از این دو کشور آمریکا قرار خواهد داشت.

 کوین دالی و تاد گدمیناس، اقتصاددان‌های گلدمن در گزارش 45 صفحه‌ای خود نوشتند:«انتظار می‌رود وزن تولید ناخالص داخلی دنیا در 30 سال آینده به سمت آسیا باشد».

 در این گزارش آمده‌است پیش‌بینی می‌شود 5 اقتصاد برتر دنیا در 2050 چین،آمریکا، هند، اندونزی و آلمان باشند.

 نیجریه، پاکستان و مصر هم به‌خاطر افزایش سریع جمعیت و در صورت اتخاذ سیاست‌های مناسب، تا 2075 از جمله بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا خواهند بود.

 اقتصاددان‌های این بانک سرمایه‌گذاری عقیده دارند آمریکا علی‌رغم پیش‌بینی رشد بلندمدت تولید ناخالص داخلی، نمی‌تواند رشد یک دهه گذشته را در دهه آینده تکرار کند و احتمالاً رشد اقتصاد این کشور بسیار پایین‌تر از اقتصادهای بازارهای نوظهور از جمله چین و هند خواهد بود.

 طبق این گزارش، رشد اقتصاد دنیا بین سال‌های 2024 و 2029 به‌طور متوسط سالانه برابر با 2.8 درصد خواهد بود و پس‌از آن تدریجاً کاهش می‌یابد. این در حالی است که رشد اقتصاد دنیا طی یک دهه قبل‌از بحران مالی جهانی برابر با 3.6 درصد و در یک دهه قبل از بحران کرونا برابر با 3.2 درصد بود.

 دلیل اصلی کند شدن روند رشد اقتصاد کاهش رشد جمعیت دنیاست. رشد جمعیت کره زمین طی 50 سال گذشته از 2 درصد در سال تا کمتر از 1 درصد کاهش یافته است و سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند این رقم تا 2075 به صفر برسد.

 این اقتصاددان‌ها عقیده دارند درحالی‌که نابرابری درآمد بین کشورها کاهش یافته، اما این نابرابری در داخل کشورها افزایش یافته است که چالش اصلی برای آینده جهانی شدن به حساب می‌آید.

 انتهای پیام/73

 

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا