اقتصاد

سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع می‌رساند طبق تصمیمات وزارت صمت، بررسی سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ به صورت زیر انجام خواهد شد.

حوزه‌های تولیدی و بازرگانی

سهمیه علی‌الحساب به میزان ۳۰ درصد سهمیه اختصاص داده شده در سال ۱۴۰۲، در حوزه‌های بازرگانی و تولیدی برای فصل بهار ۱۴۰۳ اختصاص پیدا کرده است.

اعطای سهمیه سال ۱۴۰۳، به تولیدی‌های فاقد سهمیه در سال ۱۴۰۲، منوط به ثبت برنامه تولید در بخش داخلی سامانه جامع تجارت و تأیید ادارات صمت استانی و در چهارچوب دستورالعمل مربوطه است.

حوزه ماشین‌آلات

اعطای سهمیه در حوزه «ماشین‌آلات» در سال ۱۴۰۳، منوط به اعلام مقادیر سهمیه‌های فوق توسط وزارت صمت است ولیکن ثبت‌سفارش‌هایی که بخشی از ارز خود را تأمین و یا بخشی از ماشین آلات خود را اظهار گمرکی کرده باشد، به شرط عدم افزایش ارزش پرونده، امکان ادامه فرآیند تجاری (بدون کنترل سهمیه) را دارند.

حوزه CKD و CBU

پاسخ‌دهی به درخواست‌های مجوز در حوزه‌های سهمیه «CKD» و «CBU» در سال ۱۴۰۳، منوط به اعلام مقادیر سهمیه‌های فوق توسط وزارت صمت است.

– از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ استفاده از باقیمانده سهمیه سال ۱۴۰۲ امکان‌پذیر نخواهد بود.

-پرونده‌های دارای تأمین ارز (به میزان تأمین سال قبل) و ترخیص (به میزان ترخیص سال قبل) از بررسی سهمیه در سال ۱۴۰۳ معاف هستند.

-تخصیص سهمیه مازاد به کالاهای خاص (لاستیک، پنبه، ویسکوز و کاغذ) در بهار سال ۱۴۰۳ کمافی‌السابق برقرار است.

-معافیت ثبت‌سفارش‌های «قرارداد با دستگاه‌های اجرایی» از کنترل سهمیه واردات، در سال ۱۴۰۳ لغو شده است و لازم است واحدهای تولیدی و بازرگانی تعهدات قراردادی خود را در برنامه اعلام شده در سامانه جامع تجارت درج و بر آن اساس از سهمیه ارزی وفق دستورالعمل مربوطه استفاده نمایند.

-حالت ثبت سفارش «تا ۵۰۰ هزار دلار» برای کلیه بازرگانانی که قبل از سال ۱۴۰۳ کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند، کماکان معاف از بررسی سهمیه بوده و بازرگانانی که از سال ۱۴۰۳ کارت بازرگانی دریافت می‌نمایند مشمول سهمیه ۱۰۰ هزار دلاری با شرایط مندرج در دستورالعمل مربوطه هستند.

-قواعد ثبت‌سفارش تلفن همراه در بهار سال ۱۴۰۳ طبق روال قبل خواهد بود (تخصیص یک ششم میانگین واردات تلفن همراه بازرگان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به عنوان سابقه اولیه).

-پرونده‌های ثبت‌سفارش معتبر سال ۱۴۰۲، به میزانی که تأمین ارز یا ترخیص نشده باشند، جزو مصرف از سهمیه سال ۱۴۰۳ محسوب خواهند شد.

-سایر قواعد کنترل سهمیه در سال ۱۴۰۲، در بهار سال ۱۴۰۳ نیز برقرار است.

-پاسخ‌دهی به درخواست مجوزهای «بررسی سیستمی سهمیه واردات»، به صورت سیستمی بوده و نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان نیست.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا