اقتصاد

شکاف ناترازی منابع و مصارف آب در سد کرخه عمیق‌تر شد


سد کرخه تا انتهای اردیبهشت 177 میلیون متر مکعب کمتر از منابع خود آب دارد که این میزان معادل مصرف 2.5 میلیون نفر طی یک سال است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حوضه آبریز کرخه در سال آبی جاری شرایط بسیار نامطلوبی را پشت سر می‌گذارد و کاهش قابل بارندگی سبب شده تا مصارف در نظر گرفته شده برای این سد بسیار بیشتر از منابع باشد.

در این راستا به استناد آمار سازمان آب و برق خوزستان تا انتهای اردیبهشت‌ماه سال 1401، سد کرخه مجموعا 682 میلیون متر مکعب آب از محل ذخیره، ورودی، و تخلیه سد سیمره منابع دارد، در حالی که مجموع مصارف شرب، کشاورزی و پایداری جریان رودخانه و تالاب هورالعظیم به 859 میلیون متر مکعب می‌رسد.

*ناترازی 177 میلیون مترمکعبی در سد کرخه تا انتهای اردیبهشت

به عبارت دیگر این سد در انتهای اردیبهشت ماه سال جاری با 177 میلیون متر مکعب ناترازی مواجه است و عملا به میزان بیان شده آبی برای تامین ندارد.

در چنین شرایطی اخلال در تامین آب شبکه‌های دشت عباس، عین خوش و فکه با مساحت کشت پاییزه 31 هزار هکتار اولین ترکش ناترازی منابع و مصارف در سد کرخه به حسال می‌آید.

مسئله نبود آب سد کرخه در شرایطی اتفاق می‌افتد که زمزمه‌های کشت غیرقانونی برنج در مناطق تحت پوشش این سد شنیده و می‌شود و کاشت اولین نشاء در این حوضه آبریز به معنای شروع فرابحران در منطقه است.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا