اقتصاد

شکل‌دهی دیپلماسی اقتصادی براساس جذب سرمایه‌گذاری خارجی


رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: یکی از پایه‌های اصلی شکل‌دهی دیپلماسی اقتصادی در کشورها سازمانی است که مسئولیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی را بر عهده دارد و ما در این سازمان مطالعات مبتنی بر واقعیت‌ها و آمار و اطلاعات موجود را انجام داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی فکری در اولین کنفرانس دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه امام صادق اظهار داشت: تحولی که در یک نقطه (بین روسیه و اکراین) و در یکی از شرکایی همسو با خودمان یعنی روسیه اتفاق می‌افتد مطمئنا در نوع رابطه با این کشور با اغلب کشورهای جهان تغییراتی ایجاد می‌کند و این تغییرات مجموعه‌ای از فرصت‌ها و تهدیدها را برای کشورهای دیگر تعریف می‌کند. 

رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران افزود: در این شرایط اندیشکده‌های کشورهای مختلف در مورد موضوعات این چنینی از قبل بررسی می‌کنند و نگاه های اقتصادی در آسیا و اروپا را بررسی می‌کنند و بعد از آن هم براساس بایدها و نبایدها حاصله طی تحقیقات، نتایج خود را به سیاستگذاران ارائه می دهند. 

وی اظهار داشت: اینکه در این حوزه با توجه به موقعیت جهانی روسیه با وضعیت پیش آمده چه بهره‌ای می‌‌توانیم ببریم به معنای اولویت قرار دادن دیپلماسی اقتصادی است یعنی اگر کشوری بخواهد دیپلماسی اقتصادی را اولویت قرار دهد با توجه به تغییراتی که در دنیا اتفاق می افتد برای استفاده از فرصت‌ها برنامه ریزی می‌کند. 

فکری افزود: یکی از پایه‌های اصلی شکل‌دهی دیپلماسی اقتصادی در همه کشورها سازمانی است که مسئولیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی را بر عهده دارد اما این سازمان به تنهایی نمی تواند همه کارها را انجام دهد بنابراین در این سازمان مطالعه مبتنی بر واقعیت ها و مبتنی بر آمار و اطلاعات موجود را انجام داده ایم و یکی از مسائل اصلی ما این است که اعلام کرده‌ایم. 

رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران بیان داشت: مقام معظم رهبری در جمع نخبگان اقتصادی به نکته بسیار مهمی اشاره داشتند و آن بحث تدوین راهبرد صنعتی بود، ‌مقام معظم رهبری از مدیران اجرایی شکایت می‌کنند که بروید این را تعریف کنید و این یعنی هنوز ما راهبرد توسعه صنعتی نداریم، اگرچه برنامه های توسعه‌ای داریم اما جزئیات آن مشخص نیست. این کارها ربطی به تحریم ندارد و باید انجام می دادیم اما انجام نداده‌ایم. 

وی افزود: راهبردهای باید در اندیشکده‌ها اتفاق بیفتد و اگر اتفاق نیفتد کارها به صورت حدس و شانس پیش می رود. عمده جذب سرمایه ما در داخل کشور مربوط به سرمایه‌گذاران عاشق و علاقمند برای حضور در جمهوری اسلامی یا آنهایی که منافعشان به حدی در یک موضوعی دخیل بوده است، ‌جذب سرمایه به‌صورت اقتصادی نیازمند زمینه است و بعد از آن سرمایه‌گذار می‌آید و تحریم نمی‌تواند مانع شود زیرا تحریم در جاهای دیگر دنیا برای سایر کشورهایی که تحریم نیستند فرصت بوجود می آورد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: اما این راهبردها اتفاق نیفتاده است و نتیجه آن چیزی است که می‌بینید، اگر تحولی در بیرون اتفاق بیفتد میزان جذب سرمایه خارجی ممکن است‌ مقداری افزایش یابد اما بعد از یک مدتی افت می‌کند. 

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران اظهار داشت: معنی آن این است که تعدادی سرمایه‌گذاران می‌آیند و بعد از مدتی کشور را ترک می‌کنند و بنابراین از کسانی که برای سرمایه‌گذاری وارد کشور شده‌اند، فقط ۲۰ درصد سرمایه‌شان را توانسته‌ایم جذب کنیم، بنابراین باید به مطالعات دانشگاه‌ها اعتماد کرد و تصمیمات را براساس بررسی‌های کارشناسی انجام داد و براساس مطالعات اتفاق افتاده کار انجام داد و در وزارت اقتصاد نیز ما این مطالعات را داریم. 

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا