اقتصاد

ضرورت رعایت الگوی مصرف منابع آبی در اردبیل

معاون جهاد کشاورزی اردبیل تاکید کرد؛

اردبیل-معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: رعایت مصرف منابع آبی در استان با توجه به کمبود آب در منطقه ضروری بوده و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا خواجوی شامگاه شنبه در جلسه مقابله با خشکسالی اظهار کرد: بزرگترین خسارت در بخش کشاورزی مربوط به تنش خشکی و حوادث غیرمترقبه است که باید تدابیر لازم برای مقابله با خشکسالی جهت کاهش اثرات تنش اندیشیده شود.

وی بیان داشت: مساله مدیریت منابع آبی یک مشکل کشوری است که تمام مسئولان اجرایی و آحاد جامعه باید در خصوص صرفه‌جویی و دقت در مصرف آب نهایت اهتمام را داشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با توجه به اینکه بخش کشاورزی به منابع آبی وابسته است و اردبیل به عنوان قطب کشاورزی تلقی شده و در صورت تنش آبی خسارت جبران ناپذیری در حوزه تأمین و تولید منابع غذایی حادث می‌شود، پس باید سرمایه گذاری هنگفتی در این خصوص انجام شود.

خواجوی توسعه بیمه محصولات کشاورزی برای جبران کاهش خسارت عوامل قهری را یکی از ضروریات بخش کشاورزی دانست و افزود: بیمه محصولات کشاورزی تا حدودی جبران خسارت وارده را برای بهره برداران تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: در حالی که برخی محصولات مانند سیب زمینی به منابع آب‌های زیرزمینی و چاه‌های آب وابسته است ولی متوسط عمق سفره‌های زیر زمینی را از ۲۵ متر به ۱۵۰ متر افزایش داده و عملاً ً استفاده از این منابع آبی را به مخاطره انداخته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میزان خسارت حوادث غیر مترقبه در پنج ماهه اول سال‌جاری در استان اردبیل در بخش‌های مختلف کشاورزی را بیش از ۵۶۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در اثر خشکسالی ۳۲ میلیارد ریال، سرمازدگی و یخبندان ۱۳ و نه دهم میلیارد ریال، سیل و تگرگ یک و هفت دهم میلیارد ریال، باد و طوفان ۴ و دو دهم میلیارد ریال، آتش سوری ۱۴ صدم میلیارد ریال و سایر موارد ۴ میلیارد ریال به محصولات کشاورزی خسارت وارد شد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا