اقتصاد

فارس من| تن مرغ‌ها هم با این قیمت‌ها می‌لرزد


بالا بودن قیمت مصوب مرغ از یک جهت و بالاتر بودن قیمت از نرخ مصوب در بازارها و میادین میوه و تره‌بار از طرفی دیگر، موضوعی است که مخاطبان فارس من در چندین پویش به آن اعتراض کرده‌اند.

خبرگزاری فارس؛ فارس من: بالا بودن قیمت مصوب مرغ از یک جهت و بیشتر بودن قیمت از نرخ مصوب در بازارها و میادین میوه و تره‌بار از طرفی دیگر موضوعی است که مخاطبان فارس من در چندین پویش به آن اعتراض کرده‌اند.

امیرحسین مرادی دانشجویی است که پویش را ثبت کرده. او می‌گوید:  «قیمتی که در بازار است بیشتر از قیمت مصوبی بوده که اعلام شده و روز به روز هم بیشتر می‌شود. حتی وقتی به فروشندگان می‌گوییم چرا بیشتر از نرخ مصوب می‌فروشید در پاسخ می‌گویند «همه جا همینه» با این قیمت‌ها تن مرغ ها هم در تخم می‌لرزد.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در حال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار مرغ را کیلویی ۷۶ هزار تومان، یعنی ۳ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب دولتی می‌فروشند و صف‌های طولانی برای خرید شکل گرفته است. مرغ در بازار آزاد‌ نیز کیلویی حدود ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان عرضه می‌شود. کارشناسان دلیل افزایش قیمت مرغ را مشکلات تامین نهاده، کاهش تولید، ورود دلالان واسطه‌گری و عدم نظارت بر بازار می‌دانند. این در حالی است که از نگاه‌ مسئولان وزارت  جهاد کشاورزی، گرانی خوراک و کمبود آن نقش زیادی در گرانی مرغ داشته است. همچنین بعضی کارشناسان و روسای اتحادیه‌ها کاهش تولید و عدم نظارت بر بازار و جولان‌ واسطه‌گران را هم بانی گرانی مرغ می‌دانند.

سردبیر پویش که مجرد است و ۲۱ سال سن دارد مرغ را جزو اصلی‌ترین خوراک مصرفی سبد خانواده خود می‌داند. او می‌گوید: «مصرف اصلی خانوده ما مرغ است و بیشتر هم در مهمانی‌هایمان از آن استفاده می‌کنیم. نه فقط ما بلکه در بیشتر خانواده‌های ایرانی این مشاهده می‌شود. قشر متوسط جامعه که به راحتی امکان خرید گوشت قرمز را ندارند حداقل گوشت مرغ را ارزان کنید.»

محمدرضا صدیق‌پور دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه از جوجه‌ریزی در خرداد و تیر به تعداد ۱۲۵ میلیون و ۱۳۰ میلیون قطعه خبر داد و گفت: «مرغ حاصل از این جوجه‌ها مرداد ‌به بازار می‌آید و مازاد تولید خواهیم داشت.» او مدعی است که  قیمت بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و اگر تولید اضافه شود قیمت هم کاهشی خواهد شد. مشاور وزیر جهاد کشاورزی هم این موضوع را تایید کرده و بهبود در وضعیت تامین خوراک و جوجه یک روزه را در ثبات قیمت مرغ تا دو هفته آینده تاثیرگذار دانست.

اما مدیر‌عامل شرکت تعاونی‌های مرغداری خبر از افزایش قیمت مصوب مرغ داد و گفت: «در جلسه‌ای مسئولان غیرمستقیم  با افزایش قیمت مرغ موافقت کردند و مقرر شد تا یکی دو روز آینده نرخ جدید اعلام شود، البته این قیمت کمتر از ۸۰ هزار تومان خواهد بود‌.»

 شماهم اگر مخالف افزایش قیمت مرغ هستید پویش را در اینجا امضا کنید. فارس متعهد است که چنانچه تعداد حامیان به ۱۰۰۰ عدد برسد، موضوع را از مسئول مربوطه پیگیری کند.

 

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا