اقتصاد

فارس من | کاهش فرار مالیاتی پزشکان با طرح مالیات بر مجموع درآمد


برخی مخاطبان فارس من با ثبت پویشی خواستار دریافت مالیات بر درآمد پزشکان و جلوگیری از فرار مالیاتی در این صنف شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «درخواست جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان» خواستار جلوگیری از فرار مالیات پزشکان شدند.

مخاطبان در این پویش نوشتند: «با توجه به اینکه مطب‌ پزشکان دارای سیستم کارتخوان می‌باشد، اما پزشکان در اقدامی مردم را وادار به پرداخت پول نقد می‌کنند که خواهشمندیم طلب پول نقد که به مثابه فرار مالیاتی پزشکان می‌باشد را به طور جد پیگیری نمایید.

لازم به ذکر است، دریافت سکه به عنوان حق‌الزحمه نیز ترفند جدید پزشکان جراح برای فرار مالیاتی می‌باشد، که ضروری است بررسی این موضوع هم مدنظر قرار گیرد.»

در این زمینه خبرنگار فارس با مهدی موحدی بک‌نظر رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی تماس گرفت و موضوع را با وی در میان گذاشت که وی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان مقدمه‌ای برای اجرای مالیات بر مجموع درآمد به حساب می‌آید که این طرح از سوی نمایندگان مجلس در دولت قبل تدوین شده و در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید و بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، با هماهنگی دولت، طرح مالیات بر عایدی سرمایه مجدداً بررسی و در کمیسیون اقتصادی مجلس در شور دوم هم تصویب شد و هم‌اکنون از یک‌ماه قبل در نوبت رسیدگی در صحن مجلس قرار دارد.

به گفته وی، اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه به تصویب برسد، انتظار می‌رود عمده فعالیت‌های دلالی در حوزه‌هایی مانند خودرو، مسکن، سکه و ارز کاهش پیدا کند و همچنین این طرح می‌تواند به کنترل نقدینگی و حتی کنترل تورم کمک کند. اما پیش‌زمینه اجرای این طرح اولاً داشتن اطلاعات کامل و به هم پیوسته و سامانه‌های اطلاعاتی به هم متصل است و ثانیاً اجرای طرح عایدی بر سرمایه، خود به عنوان پله‌ای برای رسیدن به اجرای طرح مالیات بر مجموع درآمد به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ مالیات حق عمومی برای اداره جامعه است که طبق قانون از دارندگان درآمد از جمله پزشکان دریافت می‌شود و فرار مالیاتی به بهانه‌های مختلف و با ابزارهایی از جمله جمع‌آوری دستگاه کارتخوان در مطب، بنگاه یا مغازه نوعی فرار مالیاتی و نادیده گرفتن حق جامعه محسوب می‌شود ،‌ اما اگر مالیات بر مجموع درآمد به تصویب برسد،‌امکان فرار مالیاتی حتی با جمع آوری کارتخوان هم کاهش می‌یابد.

در صورت جمع‌آوری بیش از هزار امضا در این پویش ، خبرنگاران فارس طبق وظیفه‌ای که بر عهده دارند،‌موارد را از مسئولان مربوطه پیگیری می‌کند. سازمان‌های مربوطه هم در صورت داشتن پاسخ می‌توانند توضیحات لازم را به مخاطبان فارس من ارائه کنند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا