اقتصاد

فرصتی بی‌نظیر برای تجارت در سازمان منطقه آزاد اروند

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با وسعت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است و فرودگاه بین‌المللی آبادان در آن قرار دارد.


منطقه آزاد اروند در مکانی واقع شده است که زمانی هاب داد و ستدهای تجاری منطقه محسوب می‌شد. خرمشهر و آبادان دورزمانی رقیبان بندر شانگهای بودند و از رونق بسیاری برخوردار بودند. اگرچه این امر اکنون دور از ذهن به نظر می‌رسد و با وجود تحریم‌ها تقریبا ناممکن است اما منطقه آزاد اروند این امر را ممکن ساخته است چنانچه  سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد اروند مزایای بسیاری دارد.

از مزایای آن می‌توان به امکان دسترسی به نیروی انسانی ماهر، بهره ور و ارزان، صدور محصولات بدون پرداخت عوارض گمرکی، استفاده از قانون ارزش افزوده جهت انتقال کالاهای تولید شده در منطقه آزاد اروند به سرزمین اصلی تا صد در صد تولیدات اشاره کرد. همچنین معافیت مالیاتی 20 ساله برای کلیه فعالیت‌ها در تمامی زمینه‌ها در منطقه آزاد اروند وجود دارد که خود مزیتی بزرگ است. از سویی دیگر امکان مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی بدون محدودیت در نسبت مشارکت از دیگر مزایای سرمایه گذاری در این منطقه آزاد است. انتقال ارز بدون محدودیت به خارج از کشور صورت می‌گیرد. سرمایه‌گذاران خارجی بدون نیاز به صدور روادید می‌توانند در منطقه آزاد اروند اقامت کنند. منطقه آزاد اروند امکان دسترسی به نیروی انسانی مجرب، جوان و تحصیلکرده را به سرمایه‌گذاران و مدیران بنگاه‌های اقتصادی ممکن می‌کند. در صورت فعالیت در این منطقه به بازار کشورهای حوزه خلیج فارس دسترسی دارید. همچنین مرز مشترک آبی و خشکی به عراق مزیت فوق‌العاده‌ای است. عراق یک کشور تشنه محصولات است. پس از سال‌ها جنگ و درگیری اکنون این منطقه نیاز مبرمی به انواع کالاهای وارداتی و داد و ستد تجاری دارد. بازاری آماده و در دسترس است که امکان تجارت با آن به سادگی فراهم است. از سویی دیگر نزدیک به 90 درصد از برق آبی کشور در استان خوزستان تولید می‌شود. دومین بندر کانتینری کشور یعنی خرمشهر و همچنین بندر آبادان و امکان ترانزیت کالا به کشورهای منطقه و کشورهای آسیای میانه به عنوان نزدیکترین بندر و باصرفه ترین و کوتاهترین راه ترانزیتی شمال-جنوب کشور از دیگر مزیت‌های قابل توجه منطقه آزاد اروند است.

خاک حاشیه رودخانه‌های منطقه جهت گسترش تولیدات کشاورزی بسیار حاصلخیز است.

پایانه مرزی شلمچه

مزیت بسیار مهم و قابل توجه دیگر آن است که پایانه مرزی شلمچه در محدوده منطقه آزاد اروند واقع شده است. مرز شلمچه در منطقه آزاد اروند بعنوان یکی از دروازه های کشور جهت فعالیت های تجاری و ترانزیت و به علت موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود و امکان استفاده از حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی امکان فعالیت آسان و سریع و مطمئن را با عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه و قفقاز و حوزه مدیترانه میسر می سازد ، در این راستا قطعه زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار به منظور احداث « پارک لجستیک » در شلمچه ایجاد شده است و به سرمایه گذاران واجد شرایط به صورت قطعات جهت امور لجستیک، حمل و نقل و تزانزیت و… در حال واگذاری است.

فرصت‌های سرمایه گذاری

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند در زمینه صنایع فولاد، حمل و نقل و ترانزیت کالا، گردشگری، مخابرات، تولید انرژی، صنایع قطعه سازی، بانک و بیمه، خودروسازی، کشتی سازی، صنایع تبدیلی و بسته بندی، صنایع نساجی، صنایع شیمیایی، صنایع الکتریکی و الکترونیکی است.

عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند

یکی از اهداف ایجاد منطقه آزاد اروند در شهرهای آبادان و خرمشهر، رونق و توسعه بود البته به اقدامات و عملکرد این سازمان نقدهای بسیاری وارد است اما اقدامات مثبتی هم در این منطقه آزاد انجام شده که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. نسبت به مدیرعامل سابق این سازمان نیز نقدهای بسیاری وارد بود. تیرماه سال گذشته بود که مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص درباره عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند را آغاز کرد. سپس نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند را به قوه قضاییه ارسال کردند.

در آن زمان سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال و کوثر در قرائت گزارش نهایی این تحقیق و تفحص گفت: حساب‌های بانکی سازمان منطقه آزاد اروند هم مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد که ماده (۳) آیین‌نامه معاملاتی مناطق آزاد در خصوص افتتاح حساب رعایت نشده است. همچنین استفاده غیرمتعارف از حساب‌های مذکور با توافقات غیرمطلوب با روسای بانک‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی در قبال میانگین موجودی حساب بانکی صورت گرفته که دو هزار و ۱۸۱ فقره وام اشخاص حقیقی و ۶۱ فقره وام به اشخاص حقوقی پرداخت شده است.

اکنون علی زارعی مدیرعامل فعلی این سازمان است. او از اسفندماه گذشته به سمت مدیرعاملی منصوب شده که عملکردی به مراتب قابل قبول‌تر از مدیرعامل پیشین خود دارد.

 


انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا