اقتصاد

قاچاق فرش‌های بی‌کیفیت افغانستانی به ایران

قاچاق فرش‌های بی‌کیفیت افغانستانی به ایران


رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف تهران گفت: قاچاق فرش دستباف به ایران تنها از مبدا افغانستان صورت می‌گیرد زیرا برای دیگر کشورهای تولیدکننده این کالا قاچاق به ایران صرفه اقتصادی ندارد و فرش دستباف کشوری مانند ترکیه بازارهای خود را در جهان دارد.

مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره فروش فرش‌های افغانستانی در بازار فرش ایران گفت: متاسفانه این موضوع دیگر تازگی ندارد و چهار سالی می‌شود که این فرش‌ها در ابعاد ۳ تا ۱۲ مترمربعی در بازار ایران ظاهر شده‌اند.  

وی افزود: کیفیت فرش‌های دستباف افغانستانی نسبت به محصولات مشابه ایرانی به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر است به همین دلیل است که در مقایسه با فرش‌های ایرانی با قیمت پایین‌تری فروخته می‌شود بنابراین خریدار فرش باید توجه داشته باشد که دلیل این فاصله قیمتی کیفیت پایین است. 

سپهرزاد در ادامه از ورود قاچاق این فرش‌ها از مرزهای مشترک افغانستان و ایران گفت و تصریح کرد: اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف تهران در مکاتبه با پلیس امنیت اقتصادی تذکرات لازم را درباره عرضه این فرش‌ها در بازار و لزوم جلوگیری از ورود آنها از مرزهای شرقی داده است اما به باور من تاکنون موفقیتی در این زمینه حاصل نشده و عرضه این فرش‌ها در بازار ایران ادامه دارد. 

وی اضافه کرد: قاچاق فرش دستباف به ایران تنها از مبدا افغانستان صورت می‌گیرد زیرا برای دیگر کشورهای تولیدکننده این کالا قاچاق به ایران صرفه اقتصادی ندارد و فرش دستباف کشوری مانند ترکیه بازارهای خود را در جهان دارد. 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستباف تهران درباره چگونگی تشخیص فرش دستباف ایران از افغانستانی در بازار گفت: کاسبان بازار فرش که جواز کسب از اتحادیه دارند این فرش‌ها را نمی‌فروشند و فروش آنها در بازار قانونی نیست به همین دلیل بیشتر این فرش‌ها در فضای مجازی به طور ویژه اینستاگرام به فروش گذاشته می‌شود و اتحادیه در مکاتباتی که با پلیس فتا داشته در مورد معامله این فرش‌ها اطلاع‌رسانی کرده است؛ با این حال اگر در سراسر شهر تهران کاسبی فرش افغانستانی را با عنوان فرش ایرانی بفروشد با برخورد شدید اتحادیه مواجه می‌شود و این اتفاق می‌تواند به پلمپ مغازه فرش‌فروشی بینجامد. بنابراین توصیه می‌شود مشتریان از کاسبانی خرید کنند که جواز کسب دارند و این کاسب اگر فرش باکیفیت نفروشد خریدار می‌تواند از طریق اتحادیه شکایت از مغازه‌دار عضو را پیگیری کند. 

سپهرزاد ادامه داد: جالب است که فرش‌های افغانستانی با نقشه‌های فرش‌های بلوچی ایران بافته می‌شود و رنگ‌هایی که در این فرش‌ها به کار می‌رود بیشترین عامل جذابیت‌ آنها با وجود کیفیت پایین است و گاه فرش‌های بافته شده در افغانستان نمونه‌های مشابه فرش‌های ایرانی است که به یک سوم قیمت مشابه ایرانی در کشور فروخته می‌شود. 

وی تاکید کرد: خریداران ایرانی فرش‌های افغانستانی ناخواسته به تولید فرش در افغانستان کمک می‌کنند این در حالی است که افغانستانی‌ها می‌توانند فرش‌های خود را از مجاری قانونی صادر و در بازارهای جهانی عرضه کنند. 

رئیس اتحادیه فرش دستباف تهران اظهار کرد: فرش دستباف ایرانی پرچم دوم کشور ماست و افزون بر اینها معامله فرش ایرانی به ایجاد ارزش افزوده برای تولیدکننده و خریدار می‌انجامد؛ قیمت دستباف فرش ایرانی که چهار سال پیش ۱۰ میلیون تومان بوده امروز به ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است در حالی که فرش افغانستانی که امروز ۵۰ میلیون معامله می‌شود ارزش آن تا ۱۰ سال آینده به یک دهم افت می‌کند و به عبارت دیگر ارزش واقعی فرش ایرانی نه در زمان خرید که در زمان فروش آن مشخص می‌شود. 



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا