اقتصاد

قیمت نفت به ۹۲ دلار کاهش یافت


قیمت نفت به علت چشم‌انداز افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران به ۹۳٫۱۸ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، با افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و در آستانه از سرگیری مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ و نماینده آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای که می‌تواند به ورود نفت بیشتر از سوی ایران به بازار منجر شود، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت.

به نوشته این گزارش، در صورت حصول توافق، بیش از یک میلیون نفت ایران در روز به بازار وارد می‌شود که یک درصد عرضه نفت در جهان است. مذاکرات امروز در وین از سرگرفته می‌شود.

 هر بشکه نفت برنت با ۵۱ سنت کاهش ۹۲٫۱۸ دلار فروخته شد. این نوع نفت در روز دوشنبه به بالاترین رقم ۷ سال گذشته برابر با ۹۴ دلار رسیده بود.

هر بشکه نفت خام آمریکا با ۳۴ سنت کاهش ۹۰٫۹۸ دلار معامله شد.

قیمت هر دو شاخص نفتی در سال جاری میلادی به علت افزایش تقاضا در جهان، تنش‌های روسیه و اوکراین، شلیک پهپادهای انصارلله به سوی امارات، اختلال در تولید نفت کشورهایی نظیر لیبی و افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس و چالش برخی از اعضای این گروه برای افزایش تولید، بالا رفته است.

تاماس وارگا، دلال بازارهای نفتی می‌گوید: «اگر توافق هسته ای به دست آید، صادرات (نفت ایران) سریعا از سرگرفته می‌شود… اما این یک «اگر» بزرگ است. بازگشت دوباره نفت ایران تنها یک احتمال مشخص در این مرحله است.»

یکی دیگر از عواملی که قیمت نفت را تحت فشار کاهشی قرار داد، چشم انداز افزایش ذخایر نفت خام آمریکاست. تحلیلگران برآورد کردند، ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۴ فوریه ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.

گزارش موسسه امریکن پترولیوم، امروز، یک روز پیش از انتشار آمار رسمی، منتشر می‌شود.

به گزارش فارس، برخی تحلیلگران معتقدند، افزایش قیمت نفت و بالا رفتن قیمت بنزین و در آمریکا و افزایش تورم، سبب شده تا واشنگتن به لغو تحریم‌های ایران تشویق شود، در این رابطه جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت گفت: «گمانه زنی‌هایی وجود دارد که افزایش قیمت نفت، آمریکا را تشویق به لغو تحریم‌های ایران و ورود نفت ایران به بازار کرده است.»

احساس حاکم بر بازار نفت، همچنان افزایشی است و بانکداران پیش بینی می‌کنند که نفت برنت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد و عرضه نفت در جهان همچنان پایین بماند.

به گفته تحلیلگران، نفت خام در سال جاری که تنها کمی بیش از یک ماه از آن گذشته، حدود ۲۰ درصد افزایش ارزش را ثبت کرده است و احتمالا به علت تقاضای بالا در جهان از ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور کند.

انجمن اتومبیل آمریکا اعلام کرد: از آنجایی که قیمت نفت خام در جهان به بالای ۹۲ دلار رسیده است، قیمت بنزین آمریکا همچنان در حال افزایش است و در روز جمعه به بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۴ برابر با ۳٫۴۲۳ دلار در هر گالن رسید.

قیمت بنزین در آمریکا برای ششمین هفته متوالی افزایش یافته است. متوسط قیمت داخلی در ۳۱ ژانویه به ۳٫۳۶۶ دلار در هر گالن رسیده بود.

به نوشته اویل پرایس، متوسط قیمت داخلی بنزین در آمریکا در ماه گذشته ۳٫۲۸۸ دلار به ازای هر گالن و این رقم در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۲٫۴۴۳ دلار در هر گالن بوده است.

انتهای پیام/ب


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا