اقتصاد

مافیای فیلترشکن باعث فساد شده است/ تبدیل انرژی به نقطه تهدید کشور

مافیای فیلترشکن باعث فساد شده است/ تبدیل انرژی به نقطه تهدید کشور


مصطفی پورمحمدی در نشست با فعالان بخش خصوصی گفت: مبارزه با فساد را به شیوه های سنتی و معمول قبول ندارم. من در مبارزه فساد سررشته دارم و با لایه‌های پنهان فساد از نزدیک آشنا هستم، گاه تصمیماتی در کشور گرفته می‌شود که باعث فساد است، به طور مثال این مافیای وی پی ان در پی فیلترها خود باعث فساد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی پورمحمدی، کاندیدای دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز در اتاق بازرگانی ایران در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق گفت: امثال بنده باید شنونده مشکلات باشیم و سعی کنیم با بخش خصوصی گفت و گو داشته باشیم و همکاری شما را برای حل مشکلات کشور طلب کنیم.

وی افزود: من نمی خواهم ادعا بکنم و وعده دهم، مشکل اصلی در کشور این است که به ادعاها و وعده ها توجه نمی شود، من به حضور مردم در سطح کلان در حوزه های گوناگون  اعتقاد دارم و اگر کشور توانسته گام های استوار بردارد به دلیل حضور مردم بوده و فعالیت واحدهایی که اتکای بیشتری به مردم دارد از جمله این واحدها ۸۶ هزار بنگاه فعال در کشور هستند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: در وزارت کشور که بودم NGOها و سمن ها را فعال کردم و هر چند وزارت کشور متصدی فرهنگ نیست اما ظرفیت های زیادی برای توسعه فرهنگی دارد و در این زمینه هم فعالیت داشته ام، همچنین همه اتاق های بازرگانی ایران را دیده ام و بارها به اتاق ایران سر زدم. اگر می توانید به این پیشینه اعتماد کنید می توانیم آینده را هم با همین روش پی ببریم.

این نامزد انتخاباتی اظهار کرد: در دولت های مختلف حضور داشت و با اغلب آنها دوست هستم و اعتقاد دارم که دولت در صورتی موفق می شود که پشت سر مردم و بخش خصوصی حرکت کند. اجرای این نگاه البته بسیار سخت است اما ذهنیت، اطلاعات و عزم آن را در خود می بینم.

وی در ادامه به موضوعات اقتصادی پرداخت و گفت: بی ثباتی در مسائل اقتصادی و پولی دارد آثار خود را در ناترازی ها نشان می دهد، این دریای مواج را نمی توان به راحتی کنترل کرد اما باید امواج سهمگین را تحمل پذیر و پیش بینی پذیر کرد و سناریوهای عملی برای آن طراحی کرد.

پورمحمدی به صراحت اعلام کرد که بر برنامه هفتم و کل نظام برنامه های کشور  نقدهای جدی دارد و افزود: ثبات، اصلی مهمی در اقتصاد است مگر اینکه در شرایط جنگی باشیم که اقتصاد بی ثبات می شود اما نمی توان اوضاع را بر این مبنا طراحی و همواره خود را از یک برنامه ریزی روشن و باثبات محروم کنیم تا اعتماد برقرار نشود نقشه های دولت عقیم می‌ماند. اعتماد معجزه می کند و امروز به معجزه نیاز داریم، معجزه توسط مردم صورت می گیرد نه مسئولان.

وی در ادامه به وضعیت مصرف بنزین در ایران پرداخت و گفت: مصرف این سوخت در ایران بسیار بالاست و این میزان از مصرف باعث شده بخش زیادی از اقتصاد ما دارد با رانت انرژی پیش می رود و انرژی امروز نقطه تهدید ما شده است.

پورمحمدی یادآور شد: هیچ کس نمی تواند ادعا کند برنامه اش کامل است ما هم این ادعا را نداریم اما امروز در کشور ما متخصصان برجسته اقتصادی در دولت، بخش خصوصی و دانشگاه ها حضور دارند که اینها باید با هم به اجماع برسند.

وی تصریح کرد: همه قبول داریم بانک ها نباید بنگاه داری کنم و نمی شود سرمایه مردم را به بنگاه های خاص هدایت کرد، همچنین دولت باید قدرت هماهنگ سازی داشته باشد و خود را از مدیریت و تصدی گری کنار بکشد.

وزیر پیشین کشور خطاب به فعالان بخش خصوصی بیان کرد: آی تی، دولت الکترونیک و هوش مصنوعی امروز قدرت هماهنگ سازی دارد و اینها هستند که می توانند خطرات را پیش بینی کنند و داده های مبتنی بر اعداد و ارقام دقیق ارائه دهند.

وی اضافه کرد: نسل جدید استارتاپ ها و دانشمندان فناوری های نوین باید به خدمت گرفته شوند و نمی توان بدون اتکا به این نسل کشور را پیش برد.

پورمحمدی ادامه داد:  دولت همچنین باید با هماهنگی با قوا به ویژه مجلس تصمیم گیری کند و اساس هماهنگی با پشتوانه قدرت مردمی صورت می گیرد، باید تصمیمات سخت در عرصه های داخلی و خارجی گرفت ما دچار ملاحظه کاری هستیم و از شنیدن انتقاد می ترسیم.

وی گفت: برای هر مدیر محبوبیت اصل است اما تلاش من این است منافع مردم بر محبوبیت من ارجح باشد و محبوبیت با خدمت به مردم و جسارت در حل مشکلات خاص می شود. کشور به مدیرانی نیاز دارد که ملاحظات جانبی بر عملکرد آنها تاثیر نگذارد بنابراین باید از تصدی گری و دخالت در امور پرهیز کنیم و رقیب مردم و بخش خصوصی نباشیم تا جایگاه دولت تنزل پیدا نکند.

پورمحمدی در ادامه بر تجربه در مبارزه با فساد تاکید کرد و گفت: مبارزه با فساد را به شیوه های سنتی و معمول قبول ندارم من در مبارزه فساد سررشته دارم و با لایه های پنهان فساد از نزدیک آشنا هستم، گاه تصمیماتی در کشور گرفته می شود که باعث فساد است، به طور مثال این مافیای وی پی ان در پی فیلترها خود باعث فساد شده است، توفیق در مبارزه با فساد یعنی تقویت اقتصاد و تا فساد از کشور فاصله نگیرد اقتصاد ما رونق نمی گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر مخاطرات جدی که کشور با آن رو به روست، نبود به ریاست جمهوری روی نمی آوردم و اگر رای نیاورم ناراحت نمی شوم زیرا چشم داشتی به این سمت ندارم. اما سختگیر هستم و کم ملاحظه و به شدت به کمک بخش خصوصی نیاز دارم، «دولت قرار» یعنی دولت وفادار و عهدمدار، بدون عدالت هیچ بخشی موفق نخواهد شد و من به افزایش ثروت برای مردم و اشخاص حقیقی و حقوقی پایبندم.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا