اقتصاد

مصرف برق در تابستان ۳۶ بار رکورد زد/ جزییات مقابله با حملات سایبری در صنعت آب و برق



رییس پژوهشگاه نیرو گفت: شرایط کشور ما در حوزه آب و برق خاص است، سطح اتوماسیون افزایش یافته و بنابراین آسیب پذیری سایبری نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه ما باید اقداماتی در راستای پایش، کنترل و همچنین به حداقل رساندن آسیب پذیری انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجید عمیدپور در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع آب و برق جزو مسایل جدی دنیا تلفی می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر دنیا تغییر اقلیم را تجربه می‌کند، ما در تابستان افزایش بی‌سابقه دما را داشتیم و تغییرات اقلیم بار مضاعفی را بر دوش صنعت آب و برق گذاشته است.

وی با بیان اینکه ما باید با راه‌حل‌های علمی و فناورانه از شرایط نسبتا بحرانی فاصله بگیریم، افزود: تلاش پژوهشگاه این است که با طرح های فناورانه ارتقای بهره وری داشته باشیم.

رییس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه طبق برنامه ۷ و ۸ توسعه باید به تولید ۳۰ هزار مگاوات برق از تجدیدپذیرها برسیم، گفت: پژوهشگاه از تمام پتانسیل کشور و دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان برای اجرای این امر استفاده خواهد کرد.

وی بیان داشت: ما ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه آب و برق  داریم که مسئولیت داریم برای آنها جریان سازی و بازارسازی کنیم. آب و انرژی جزو فعالیتهای پژوهشی و آموزشی ما است. 

عمیدی با بیان اینکه ما تمام المان‌های کارکردی آموزش و پرورش را در وزارت نیرو فعال کرده ایم تا بتوانیم به طرق مختلف زنجیره دانش و تولید محصول و فناوری را کامل کنیم، گفت: پژوهشگاه نیرو و علم و فناوری از تمام پتانسیل کشور برای کمک به آب و برق استفاده خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه ما در تابستان سال جاری ۳۶ بار رکوردزنی در حوزه مصرف برق داشتیم، گفت: این رکوردزنی در مصرف را مردم به هیچ وجه متوجه نشدند حتی تحویل انرژی به بخش صنعت هم بیش از سال‌های گذشته بوده است، یعنی شبکه تحت فشار بوده تا رفاه مردم دچار آسیب نشود.

رییس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه ما برای ۲۰ سال آینده ‌پروژه هایی داریم و برنامه ریزی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: از جمله برنامه های ما توسعه ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر لست که در این راستا با ساتبا ستاد تشکیل داده‌ایم و پیگیر عملیاتی شدن آن هستیم.

وی اظهار داشت: ما در نیروگاههای کشور با استفاده از فناوری روز افزایش راندمان را انجام دادیم به طوری که بدون هزینه ظرفیت نیروگاهی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود آب با استفاده از فناوری نانو باعث ارتقای خنک کاری نیروگاه‌ها شدیم و این پروژه در دیگر نیروگاه‌های کشور نیز انجام می شود.

عمیدی باربیان اینکه با استفاده از فناوری جدید قطعاتی تولید کردیم که بروزتر از GE امریکا است، گفت: در انتقال و توزیع در تلاش هستیم که تاب‌آوری شبکه که در نقاط زیادی ضعیف است، را ارتقا دهیم و یکی از این مباحث امنیت سایبری است.

وی افزود: شرایط کشور ما در حوزه آب و برق خاص است، سطح اتوماسیون افزایش یافته بنابراین آسیب پذیری سایبری افزایش می‌یابد، در نتیجه ما باید اقداماتی در راستای پایش و کنترل و همچنین به حداقل رساندن آسیب پذیری انجام دهیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا