اقتصاد

نماینده مجلس: درآمدهای ال‌پی‌جی نباید صرف هدفمندی یارانه‌ها شود


عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هیچ مقدار از درآمدهای صادراتی ال‌پی‌جی نباید در تبصره 14 آورده شود زیرا اصلا در این باره مجلس مصوبه‌ای نداشته است و این موضوع تخلف محسوب می‌شود.

مصطفی نخعی‌ در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به سرنوشت درآمدهای صادراتی ال‌پی‌جی پارس جنوبی در قانون بودجه 1402، عنوان کرد: ال‌پی‌جی یکی از محصولات تولیدی در پالایشگاه‌های گازی است که درآمد صادرات آن صرف توسعه پروژه‌های نفتی می‌شود. گاز غنی در پالایشگاه‌های گازی به گاز طبیعی مورداستفاده در خطوط لوله و میعانات گازی تبدیل می‌شود و در این بین برخی محصولات جانبی مثل ال‌پی‌جی، اتان، گوگرد و غیره نیز تولید می‌شود.

وی افزود: تامین مالی بخش قابل توجهی از پروژه‌های نفتی کشور با درآمدهای حاصل از این محصولات جانبی انجام می‌شود و در این شرایط تحریمی که امکان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت کشور دچار محدودیت شده است، این درآمدها نقش قابل ملاحظه‌ای در تامین مالی پروژه‌های نفتی داشته‌اند. البته که نیاز صنعت نفت کشور به سرمایه‌گذاری ارقام بسیار بالاتری نسبت به درآمدهای صادرات این محصولات جانبی است، اما همین میزان اندک را هم از آن گرفته‌‌ایم.

نخعی گفت: دیوان محاسبات و همه دستگاه‌های نظارتی نیز بر نحوه هزینه‌کرد درآمدهای صادرات ال‌پی‌جی و سایر محصولات جانبی در پروژه‌های نفتی به طور کامل نظارت می‌کنند تا انحرافی در آن صورت نگیرد.

* مجلس هیچ مصوبه‌ای درباره تخصیص درآمدهای ال‌پی‌جی به تبصره 14 نداشت

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در این بین عده‌ای تلاش می‌کنند که این درآمدهای وزارت نفت را از آن گرفته و وارد تبصره 14 بودجه کنند تا صرف هدفمندی یارانه‌ها شود؛ یعنی این منابع مالی وزارت نفت برای تامین مالی پروژه‌های نفتی را نیز از آن بگیرند. با این اتفاق دست وزارت نفت از منابع مالی خالی می‌شود درحالی که با وجود همین منابع نیز، با کمبود سرمایه‌گذاری مواجه است.

وی گفت: من در کمیسیون تلفیق بودجه بودم و هیچ مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص درآمدهای ال‌پی‌جی به هدفمندی یارانه‌ها وجود نداشت. در صحن علنی نیز چنین مصوبه‌ای نداشتیم و اگر فردی این درآمدهای محصولات جانبی پالایشگاه‌های گازی را در تبصره 14 آورده است حتما تخلف کرده است و کارش غیرقانونی است.

نخعی گفت: دیروز وزیر نفت نیز نسبت به این اتفاق ابراز نگرانی کرده بود، البته بنده مطمئن نیستم که این اتفاق افتاده باشد اما وزیر نفت اظهار داشت که این منابع وزارت نفت به موضوع هدفمندی اختصاص یافته است و از وزارت نفت گرفته شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: این اتفاق نباید رخ بدهد چون بدین ترتیب بسیاری از پروژه‌های نفتی به دلیل فقدان منابع مالی متوقف خواهد شد. مطمئن باشید که گرفتن این درآمد از وزارت نفت، بحران انرژی در کشور تشدید خواهد شد و ناترازی گاز در سال آینده بیشتر می‌شود.

وی گفت: هیچ مقدار از درآمدهای صادراتی ال‌پی‌جی نباید در تبصره 14 آورده شود زیرا اصلا در این باره مجلس مصوبه‌ای نداشته است و این موضوع یک تخلف بزرگ است. معلوم نیست که چه کسی این منابع پروژه‌های توسعه‌ای نفت را به سمت هدفمندی منحرف کرده است.

نخعی در پایان عنوان کرد: اصلا نباید اجازه داد که منابع پروژه‌های مهم نفت شامل توسعه میادین مشترک، فشارافزایی پارس جنوبی برای رفع ناترازی گاز و غیره از بین برود، زیرا بدین ترتیب باید درِ صنعت نفت کشور را بست و تعطیل کرد. این اتفاق خلاف است و رسانه‌ها نباید اجازه این کار را دهند چرا که بحران انرژی در کشور تشدید خواهد شد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا