اقتصاد

نگاه کوتاه مدت سهام‌داران حقیقی به بازار سرمایه


بازار سرمایه در شرایطی روزهای صعودی را پشت سر می گذارد که نگاه سهامداران حقیقی به این بازار کوتاه مدت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چند وقتی است که بازار سرمایه مجددا بر مدار صعود افتاده و توانسته از ابتدای سال‌تاکنون بازدهی در حدود 14 ‌درصدی را برای سرمایه‌گذاران بورسی به ارمغان بیاورد.

به عبارت دیگر، بازار سرمایه وارد یک فاز صعودی نه چندان قوی شده است و هر روز بازدهی مثبت زیر یک درصد را برای سهامداران به همراه می‌آورد. البته گاهی موضوعاتی مانند افزایش نرخ تعرفه صادرات مواد معدنی منجر به ریزش های شدیدی می‌شود که از دست سهامداران خارج است و آنها به دلیل ترسی که از گذشته دارند، ترجیح می‌دهند، سرمایه خود را همان روز از بورس خارج کنند. همین مساله نیز باعث افت شدید شاخص می‌شود.

اما در مابقی روزها، بازار سهام روندی متعادل دارد و برخی از سهم ها مثبت و برخی دیگر منفی هستند. بررسی اولیه بازار سرمایه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته نشان می‌دهد، بورس تبدیل به زوج و فرد شده است و بازدهی هیچ سهمی در طول هفته بیش از 10 درصد نیست. یعنی در برخی روزها، تعدادی از سهام مورد حمایت قرار می گیرند و در سایر روزها، تعدادی دیگر از نمادها مثبت شده و صف خرید معامله می‌شوند.

در مجموع بازدهی اکثر سهم ها در دو ماه گذشته بالا نبوده است. این در حالی است که شاخص کل بورس روند خوبی را داشته و بازدهی مناسبی را در این مدت به ثبت رسانده است.

در این بین، عده زیادی از سهامداران و برخی از تحلیلگران با تاکید بر مثبت بودن روند بازار و همچنین فضای روانی حاصل از سبز شدن تابلوها بر لزوم حفظ این فضا در بازار سرمایه تاکید دارند. این افراد معتقدند این شرایط مقدمه‌ای برای آغاز طوفانی سال ۱۴۰۱ برای سهامدارانی است که در دو سال گذشته وارد بورس شده اند و تنها ضرر نصیب آنها شده است.

* نگاه کوتاه مدت سهامداران به بازار سهام

محمد بیات، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: در این مدت عوامل متعددی سبب شده تا بازار از فضای رخوت و رکودگونه سال‌ گذشته فاصله بگیرد و با دیدی بهتر مسیر پیش ‌رو را مورد ارزیابی قرار دهد. البته در این مدت نیز هنوز فضای بورس برای رشد سریع فراهم نبوده است.

وی با بیان اینکه همچنان تعداد بسیار زیادی از فعالان بازار نگاه توام با تردید به معاملات سهام دارند، ادامه داد: سهامداران با همین پیش فرض بازار را رصد می‌کنند و آنهایی هم که در این شرایط خریدار هستند، عموما با دیدی کوتاه ‌مدت وارد چرخه معاملات سهام می‌‌شوند.

بیات ادامه داد: همین امر سبب شده تا حد سود در بازار چندان نسبت به سال ‌قبل افزایش پیدا نکند و بازار روزهای طی شده را با شناسایی سودهای حدودا ۱۰ ‌درصدی و بعضا ۲۰‌ درصدی پشت ‌سر بگذارد.

طبق بررسی‌ها، در حال حاضر فعالان بازار سرمایه و سهامدارانی که با همین نگاه کوتاه‌ مدتی در بازار سهام فعال هستند، سعی می‌‌کنند براساس اتفاقات همان روز عمل کرده و به اصطلاح دست بازار را بخوانند و سرمایه خود را به سمت موقعیت‌‌هایی حرکت دهند که در آنها اقبال عمومی بیشتر است.

* ارزندگی سهام همچنان بالاست

این شیوه عمل که سهامداران در هفته های گذشته در پیش گرفته اند، ممکن است به دلیل بی اعتمادی به سیاست‌گذاری‌ها و رفتار حقوقی‌ها باشد. البته این به آن معنا نیست که سهام در شرایط کنونی فاقد ارزندگی لازم برای معامله است.

به نظر بسیاری از کارشناسان، بسیاری از نمادهایی که در روزهای گذشته مورد‌ توجه سرمایه‌ گذاران خرد بازار قرار گرفته‌اند، همان نمادهایی هستند که ارزندگی بنیادی نیز دارند و از نظر تکنیکال نیز در وضعیت مناسبی قرار گرفته‌اند. با این حال صرف نگاه خریداران به آنها لزوما ناشی از دیدگاه تحلیل‌گرانه نیست.

* سهامداران براساس تحلیل‌ها معامله کنند

به عبارت بهتر این روزها سهام به ‌ویژه گروه‌های کالایی و فلزات اساسی محور بیشتر بر اساس تصورات و خوش‌ بینی خریداری می‌شوند تا تحلیل‌‌های دقیق. همین امر سبب شده تا این روزها بازار سهام جذابیت و البته ریسک‌‌های خاص خود را داشته باشد.

در این مدت فعالان بازار سهام اگرچه همچنان نسبت به خرید سهام مشتاق بوده‌اند، با این حال افزایش تعداد نمادهای قرمزپوش حکایت از آن دارد که اقبال به بازار سرمایه نسبت به گذشته تا حدودی کمتر شده است.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا