اقتصاد

چین برای اجرای طرح «کمربند و جاده»درصدد نزدیکی ایران و عربستان است


پایگاه خبری الخلیج اونلاین می‌گوید که رئیس جمهور چین برای پیشبرد طرح کمربند و جاده درصدد نزدیک شدن عربستان به ایران است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «حسن عبدالله الدعجه» رئیس بخش مطالعات راهبردی دانشگاه الحسین بن طلال اردن در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین می‌گوید در سایه به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام بین جمهوری اسلامی ایران و غرب و گرایش کشورهای عربی به چین، احتمال نزدیکی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به تهران هم بیش‌تر شده است.

به اعتقاد الدعجه، رئیس جمهور چین که اخیرا به عربستان سعودی سفر کرده و اجلاس های سه گانه ای را با عربستان، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی داشته است، در مقطع کنونی درصدد میانجیگری برای نزدیک کردن دیدگاه های عربی و ایرانی به یکدیگر است.

این کارشناس اردنی گفت: پکن به منظور پیشبرد اجرای طرح طرح کمربند و جاده و منافع اقتصادی مرتبط با آن برای نزدیک کردن کشورهای عربی به ایران تلاش می‌کند.

الدعجه در ادامه می گوید هنگامی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه آمده بود درصدد تشکیل ائتلافی با کشورهای عربی و اسرائیل علیه ایران بود اما در این امر ناکام ماند.

وی همچنین مدعی شد که محمد بن سلمان ولی عهد سعودی هم در جریان دیدار با بایدن گفته است: ایران یک کشور همسایه است و ما می توانیم مستقیماً با یکدیگر درک و ارتباط داشته باشیم.

این کارشناس اردنی افزود: پراگماتیسم سیاسی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت عقلانیت، واقع گرایی و سیاست عقلانی برای دستیابی به یک حل و فصل همه جانبه برخی از مسائل باقی مانده بین دو طرف می‌رود.

الدعجه همچنین تاکید کرد که کنفرانس دوم بغداد که امروز سه شنبه در امان پایتخت اردن برگزار می‌شود و نمایندگانی از عربستان سعودی، امارات و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در آن حضور دارند، فرصتی ایده‌آل برای رسیدگی و طرح برخی موضوعاتی باشد که راه را برای نزدیکی واقعی، از نظر اقتصادی، سیاسی و نظامی، بین کشورهای خلیج فارس و ایران باز می‌کند.

این کارشناس اردنی ابراز امیدواری کرد مرحله آتی در ارتباط با رابطه ایران و منطقه گفت: که مذاکرات و تماس های سیاسی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس می تواند به مسیری مثبت و احیای روابط منجر شود.

چین ابتکار یک کمربند و یک جاده را در سال ۲۰۱۵ با هدف بهبود ارتباط و همکاری بین قاره‌ای و حرکت به سمت ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم قرن بیست و یکم راه اندازی کرد.

بر اساس این طرح قرار است قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا با شبکه‌های تجاری ریلی، زمینی و دریایی به یکدیگر متصل شوند.

به عقیده کارشناسان، احساس خطر آمریکایی‌ها نسبت به  چین و طرح کمربند و جاده هم ناشی از این واقعیت است که چین تنها کشوری است که  برنامه‌های استراتژیک و سیاست‌هایی برای گسترش نفوذ در فراتر از مرزهای خود از طریق همکاری‌های اقتصادی و اعطای وام و … دارد.

یک گزارش جدید سهم بزرگ عربستان سعودی در سرمایه گذاری‌های چین را نشان می‌دهد که آن را به بزرگترین دریافت کننده پروژه‌های مربوط به طرح کمربند و جاده در نیمه اول سال جاری با مبلغی قریب به ۵.۵ میلیارد از اصل ۲۸ میلیارد تبدیل کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که ارزش صادرات عربستان به چین در ماه مه گذشته به ۵.۱ میلیارد دلار رسیدکه ۱۳.۳ درصد از کل صادرات سعودی‌ها را تشکیل می‌دهد و چین را به مقصد اصلی صادرات عربستان سعودی تبدیل می‌کند و پس از آن هند و ژاپن با ارزش ۳.۹ میلیارد دلار در جایگاه بعدی مقصد صادرات از عربستان سعودی قرار دارند که تقریبا ۱۰.۲ درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا