اقتصاد

کانادا: توربین نورد استریم را پس می‌دهیم/ اقتصاد آلمان ضربه خورده است


وزیر منابع طبیعی کانادا تایید کرد که کشورش قصد دارد توربین‌های مورد نیاز برای تعمیر خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا (نورد استریم1) را به آلمان تحویل دهد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از روسیا الیوم، کانادا تایید کرد که قصد دارد به آلمان اجازه تحویل توربین‌های تعمیر خط لوله انتقال گاز روسیه  به اروپا را بدهد.

گازپروم، به دلیل تاخیر بازگشت تجهیزات تعمیر شده توسط شرکت زیمنس انرژی آلمان در کانادا، ماه گذشته ظرفیت ارسال از طریق این خط لوله را ۴۰ درصد کاهش داد.

جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا امروز یکشنبه در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر کرد، گفت: کانادا مجوزی با زمان محدود و قابل فسخ به زیمنس کانادا می‌دهد تا توربین‌های تعمیر شده نورد استریم 1 را به کشور آلمان بازگرداند.

ویلکینسون تاکید کرد که این امر از توانایی اروپا برای دسترسی به انرژی قابل اعتماد و مقرون به صرفه حمایت می‌کند، زیرا اروپا همچنان در حال دور شدن از نفت و گاز روسیه است و در صورت عدم وجود منابع لازم  از گاز طبیعی روسیه، اقتصاد آلمان با مشکلات بزرگ آسیب خواهد دید.

کانادا این تصمیم را در شرایطی اتخاذ کرد که قرار است از فردا خط «نورد استریم ۱» برای تعمیر و نگهداری سالانه تعطیل شود؛ زیرا قضیه بازگشت توربین‌ها به این خط که برای تعمیرات اساسی به مونترال ارسال شده است، به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده بر کشور روسیه پیچیده شده بود.

لازم به ذکر است که آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، حدود ۳۵ درصد گاز خود را برای تولید انرژی و برق از روسیه تامین می‌کند.

در ۱۴ ژوئن، گازپروم روسی اعلام کرد که به دلیل عدم بازگشت واحدهای پمپاژ گاز (توربین) توسط زیمنس کانادا، پس از تعمیرات و شناسایی ایرادات فنی موتورها، باید عرضه گاز از طریق «نورد استریم ۱» را کاهش دهد. زیمنس کانادا ادعا می‌کند که توربین‌های گاز نورد استریم که تعمیر شده‌اند، به دلیل تحریم‌های کانادا علیه روسیه، نمی توانند از مونترال به آلمان بازگردانده شوند.

گازپروم روسیه هفته آخر خردادماه، جریان گاز به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم را ۶۰ درصد کاهش داد و دلیل آن را عدم بازگشت توربین‌های این شرکت توسط شرکت زیمنس اعلام کرد. بنا بر اعلام گازپروم، این توربین‌ها به علت تحریم‌ها علیه روسیه در مونترال کانادا مانده است.

کاهش ارسال گاز  به آلمان سبب توقف جریان گاز به فرانسه، اتریش و جمهوری چک نیز شد.

این وضعیت سبب شد تا کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با هدف کاهش مصرف گاز طبیعی، اقدامات اضطراری اعلام کنند.

برخی از کشورها، کاهش ارسال گاز را اقدامی با مقاصد سیاسی خواندند، اما گازپروم دلیل آن را فنی اعلام کرد.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا