اقتصاد

کوره ذوب آهن چیست و انواع آن کدامند؟


از آنجایی که امروزه کشور ایران مسیر رو به پیشرفت را طی می کند، در این مسیر پیشرفت به صنعت ورق فولاد توجه زیادی شده است. به همین جهت منجر به ساخت داستگاه های جدید نظیر کوره القایی شده است که با توجه به نوع کارکرد آن به سایزهای کوچک و بزرگ در بازار به فروش می رسند. کوره های القایی به خودی خود گرمایی ندارند بلکه با استفاده از انژری برقی که ار داخل لوله های مسی عبور کرده و باعث ایجاد نیروی میدان مغناطیسی می شوند که این نیروی مغناطیسی به درون فلز نفود کرده و باعث گرم شده فلز و به نقطه ذوب یا تبخیر می رسند. کوره های القایی به دو دسته کلی هسته دار و بدون هسته در بازار تولید می شوند که دسته بودن هسته به سه مدل دیگر تقسیم می شوند که به آنها اشاره می کنیم:

کوره القایی بدون هسته فرکانس پایین

کوره القایی بدون هسته فرکانس متوسط

کوره القایی بدون هسته فرکانس زیاد

جهت مشاهده نمونه های بیشتر می توانید به سایت آراد برندینگ مراجعه کنید.

در ساخت این نوع از کوره های القایی که یک کویل مس قدیمی با انتقال حرارات خیلی زیاد که از یک بوته دیرگداز به دور سیم پیچها ساخته شده است با توجه به گرمای مورد نیاز فرکانسهای مورد نظر را به فلز القا کرده و باعث ایجاد گرما می شوند. کوره های القایی میزان راندمانی بسیار بالایی دارند و نسبت آن به میزان حدود 75 درصد می رسد که 5 برابر بیشتر از کوره های معمولی دوار است. برای خرید این محصول و بررسی قیمت آن برای خریدار با توجه به نوع کاری که با کوره دارند، یک امری واجب و اجتناب ناپذیر است.

 

خرید کوره القایی

امروزه در سطح بازار کشور خرید و فروش کوره القایی در بین صنعتگران به دلیل استفاده آسان و کم هرینه بود به نسبت کوره های سنتی بسیار رونق پیدا کرده است. کوره های القایی با توجه به ساختاری که دارند از مزیتهای زیادی برخوردار هستند که عمده مزیت انها شامل:

کنترل کامل حرارت گرما توسط دستگاه

محیط کمی را اشغال می کند

با توجه به ساختار دشتگاه قادر به ذوب هر نوع فلزی می باشد

الودگی زیست محیطی اصلا ندارد

به سرعت و سریع راه اندازی می شود

فلز ذوب شده توسط این کوره از خالصی صد در صد برخوردار است

2.

یکی از مواردی که در هنگام خرید کوره القایی باید به آن دقت شود اندازه کوره می باشد، کوره های القایی با توجه به اندازه های گوناگونی که دارند در جهتها و مکانهای گوناگونی نیز به کار می روند، که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:

کوره های القایی خانگی از جمله کوره های کوچک هستند و حتی افرادی که سر رشته ای از علم الکترونیک دارند می توانند در منزل این کوره های کوچک را طرحی کنند و استفاده کنند.

این نوع کوره ها همانند کوره های خانگی کوچک هستند ولی ممکن است با توجه نوع کاری که افراد انجام می دهند کمی بزرگ باشد، همچنین عمده کاربرد این کوره های برای آزمایش کردن فلزات که با هم مخلوط کرده و یا در صنعت جواهرسازی و طلاسازی بسیار پرکاربرد هستند.

 

شریدر آهن قراضه

به دلیل کاهش زمان تولید فولاد سازی و استقبال از فرایند (yield) و بهره مندی از شریدر آهن قراضه در شرکت های بزرگ فولاد سازی می باشد، ذوب فولاد و آهن قراضه در کوره های ذوب و تبدیل دوباره آن به مواد قابل مصرف یکی از پرکار ترین چرخه های صنعتی به شمار می آید.

این فرآیند در ابتدا مراحل جدا سازی قطعات قبل از ورود به دستگاه ذوب آهن و این مراحله باید دقت کافی را برای جدا سازی داشته باشند طبق خواسته های سازنده کارخانه و مشتری باید تفکیک شود.

مرحله دوم جدا سازی خاک و زنک و هر چه ناخالصی دارد انجام می گیرد.

مرحله سوم جدا سازی فلزاتی رنگی و مواد غیر فلزی را تفکیک می کنند.

مرحله چهارم روش مکانیزه فرایند قراضه با دستگاه  (shredder plant) به دلیل ضربات متعدد چکشی و درست کردن قطعات کوچک و یکنواخت که چکالی بیشتری دارد تولید می شود.

3.

شایان به ذکر می باشد که فرایند ذوب در کوره ذوب آهن شکل می گیرد، با احداث طرح تبدیل آهن قراضه به شمش آهن و آهن های بازیافتی و استفاده مجدد آن برای تولید یک محصول جدید دیگر، از این رو بازار آهن قراضه فولادی یکی از مهمترین بازارهای جهانی به حساب می آید که هر روز به اهمیت آن اضافه می شود.

با توجه به سرمایه گذاری نسبتا کمی که دارد، در این نوع تولید و تسلط بر مواد اولیه ورودی، ارزش افزوده نسبتا بالایی که دارد، نکته مهم بومی بودن تولید و جمع آوری و تفکیک آن و بسیاری ویژگی های دیگر.

 

 


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا