اقتصاد

کیش، بهشت خانواده! +فیلم



جزیره کیش از استاندارد بالایی برای زندگی کیش وندان برخوردار است اما در زمینه آموزش و پرورش مشکلاتی دارد. کمبود مدارس و معلمان در کیش اکنون مشکل ساز شده است. سازمان منطقه آزاد کیش در این زمینه اهتمام جدی داشته و در حال ساخت مدارس و تلاش برای استخدام معلمان است. با اینهمه کیش به دلیل آرامش و زیبایی طبیعت برای مسافران بسیار آرامش بخش بوده و خانواده های بسیاری به این جزیره سفر می کنند.

سیدعلیرضا فاطمیان پور ، معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به «ایلنا» گفت: در حال حاضر مدیرعامل جدیدی مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش را برعهده گرفته و نگرش نوینی به منطقه آزاد کیش دارد. در حال حاضر تلاش می کنیم اقتصاد و گردشگری را که در رکود بود مجددا رونق بخشیم و مشکلات را رفع کنیم؛

او افزود: در زمینه مدارس و آموزش و پرورش کودکان تلاش می‌کنیم تا مشکلات را رفع کنیم. بیشتر وقت و انرژی خود را گذاشته ایم برای ساماندهی مدارس و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید.کیش از استانداردهای بالاتری نسبت به سرزمین اصلی برای زندگی برخوردار است اما در حوزه آموزش و پرورش اینگونه نیست.

احداث و ساماندهی مدارس برعهده سازمان منطقه آزاد کیش است

فاطمیان پور گفت: تمامی بار احداث و ساماندهی مدارس بر دوش سازمان منطقه آزاد کیش است و تمامی املاکی که در حال استفاده است متعلق به سازمان است. ساخت و ساز و تجهیز مدارس با هزینه سازمان صورت گرفته و در کیش وزارت آموزش و پرورش و خیرین مدرسه ساز کمتر از دیگر نقاط کشور اقداماتی انجام داده اند. آموزش و پرورش در کیش لازم است که به طور جدی ارتقا یابد.

او تاکید کرد: مشکلات کمبود فضا  و کمبود معلم از معضلات اصلی آموزش و پرورش در کیش است. تلاش می کنیم تا به کمک اداره آموزش و پرورش کیش بیاییم. تا امروز حداقل های لازم فراهم شده و رایزنی های متعددی صورت گرفته است. با وزیر آموزش و پرورش نیز رایزنی کرده ایم تا کمبود معلم در جزیره رفع شود. اما این امر نیاز به توجه ویژه دارد و وزارت آموزش و پرورش باید به کمک سازمان بیاید تا بتوانیم آموزش و پرورش کیش را فراتر از سرزمین اصلی توسعه دهیم.

فاطمیان پور گفت: در حوزه مباحث اجتماعی نیز فعالیت‌های جدی انجام داده‌ایم. باید نسبت به فرآیندها، ارتباط با نهادها و ادارات باید توجه جدی داشته باشیم. مسئولیت ارتباط با نهادها برعهده معاونت فرهنگی و اجتماعی است. راهکار ما برای ارتقای ارتباط با ادارات و نهادهای کیش، حمایت و در کنار آن بازپرسی و پیگیری انجام وظایف ذاتی مجموعه ها است که سازوکارهای مناسبی در این حوزه ایجاد کرده ایم که کاری  دشوار است، سالیان طولانی است که ارتباط منطقی، میان ادارات و سازمان وجود ندارد و این وضعیت نامنظم اگر قرار است تبدیل به رابطه ای منظم و پویا شودبه  حساسیت ویژه و توجه و انرژی بالایی نیاز دارد.

او افزود: در زمینه فعالیت های هنری و فرهنگی برنامه های خوب گذشته را ادامه می دهیم اما استفاده از ظرفیت هنرمندان کیش مساله ای جدی است و باید مهارت های هنرمندان کیش را ارتقا دهیم. کیش باید برنامه های هنری و فرهنگی را در سطح و افقی بزرگتر در کشور برگزار کند . توانمندی برخی هنرمندان کیش در این حد نیست که مستقل فعالیت کنند. در کنار برنامه های کیش، برنامه های فاخر با هنرمندان ملی نیز باید برگزار کنیم. رایزنی های متعددی صورت گرفته و در جشنوراه ملی تئاتر بومی کشور که در بجنورد برگزار شد دو تیم حمایت در کیش به جشنواره راه یافتند و دو گروه هنری ما اعزام شدند.

نیاز به تامین بودجه

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: در حوزه برنامه های فرهنگی، هنری و آموزشی نیاز به افزایش بودجه داریم. با توجه به مصوبه هیات وزیران، سازمان های مناطق آزاد مکلفند که 10 درصد از بودجه منطقه را در اختیار معاونت ففرهنگی و برنامه های فرهنگی قرار دهند. اما در سال 1402 این میزان به 7 درصد رسیده و اختلال جدی در برنامه های هنری و خدمات ایجاد کرده است.

او افزود: رئیس سازمان منطقه آزاد کیش اما دستور به ارتقای بودجه داده و با دبیرخانه مذاکراتی انجام شده که استقبال کردند. امسال قرار است بودجه اصلاح شده و از سال آینده بودجه خوبی برای برای بهره برداری از مجموعه های متعدد فرهنگی در سازمان تخصیص یابد. همچنین به دنبال برنامه هایی هستیم در جهت اعتلای ملی و دینی در کشور. برنامه هایی که با نگاه بومی جزیره کیش به گونه ای طراحی شود که هم پاسداشت فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی بوده و هم عظمت کیش را نمایان کند.

DSCN1392

برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی

فاطمیان پور گفت: با وزارت ارشاد مذاکرات مختلفی انجام داده و همچنان در حال رایزنی هستیم که برخی رویدادهای مهم فرهنگی را در کیش میزبانی کرده و راه های متنوعی برای حضور متخصصین و هنرمندان در کیش و برگزاری رویدادهای کیش در نظر گرفته ایم. در کیش فرهنگ نابی داریم که کمتر در دیگر شهرها آن را شاهد هستیم. مثلا در کیش زباله نمی بینید، بوق زدن ممنوع است و چراغ قرمز وجود ندارد. مردم خود قوانین عبور و مرور را رعایت میکنند و پشت خطوط می ایستند تا خودروها رد شوند. فرهنگ پاسداشت محیط زیست را داریم.

او افزود: فضای آرامش بخش کیش که آن را تبدیل به سرزمین آرامش کرده برای بسیاری از گردشگران مهم است. بسیاری به کیش سفر می کنند برای تمدد اعصاب و استفاده از زیبایی های طبیعی کیش و لذت بردن از سواحل نیلگون فارس.

مجموعه هنجارهای ایرانی – اسلامی

فاطمیان پور گفت: طرحی تدوین کرده ایم تا مجموعه هنجارهای کیش مبتنی بر سبک زندگی اسلامی را معرفی و پاسداری کنیم. دو طرح کیش بان و کیش مهر در دستور کار است. کیش مهر کمپین های متنع و برنامه های فرهنگی متنوعی دارد. محیط زیست، عفاف و حجاب، قوانین راهنمایی و رانندگی، ترافیک و حقوق شهروندی از هنجارهایی هستند که در این طرح در نظر گرفته شده اند.

او افزود: قوانین محلی، آسایش مردم، اموال عمومی و 10 موضوع دیگر در این کمپین ها طراحی کرده ایم و برای کودکان و بزرگسالان نیز سفیر داریم. سامانه نظارت مردمی نیز راه اندازی کرده ایم. ناهنجاری و اغتشاش بصری نباید در جزیره وجودداشته باشد. شعار این طرح نیز {کیش، بهشت خانواده} است. در کمپین {کیش مهر} نیز شعار {کیش من}، {مهر دلدارها} را در نظر گرفته ایم. مجموعه کمپین ها و سامانه مردمی نیز به منظور گزارش ناهنجاری ها و مشکلات راه اندازی شده است.

فاطمیان پور گفت: کیش بان نیز داوطلبان مردمی هستند که با لباس مخصوص به میان مردم رفته و آموزش می دهند. کیش بانان از ناهنجاری جلوگیری کرده و به مردم برای رعایت عفاف و حجاب تذکر می دهند. این افراد در مناطق مختلف کیش در کنار مردم بوده و علاوه بر آموزش ثبت تخلف می کنند. همچنین به تشخیص ناهنجاری و تذکر لسانی می پردازند. به افرادی که دچار مشکل شده اند نیز کمک می کنند. از هفته آتی این طرح را آغاز می کنیم. آشنایی اولیه مردم با این طرح نیز توسط پادکست هایی که در پروازها پخش می شووند و بروشورهایی که در بندرگاه ها وفرودگاه توزیع می شوند، صورت می گیرد.

او افزود: فراخوانی برای جذب کیش بانان منتشر کرده و ابتدا به داوطلبان آموزش می دهیم و سپس در طرح صدف به عنوان کیش بان از این افراد استفاده می کنیم.

مهاجران قانونی و غیرقانونی

فاطمیان پور درباره مهاجران افغان گفت: برادران افغان در کنار ما زندگی کرده و همراهی و همکاری داشتند. این مهاجران به دو بخش مهاجران قانونی و غیرقانونی تقسیم می شوند. مهاجران قانونی با مجوز فعالیت کرده و عدم حضورشان موجب بروز مشکلاتی در اقتصاد کیش می شود. اتباع غیرمجاز اما امنیت کیش را به خطر می اندازند.

او تاکید کرد: نیروی انتظامی به این امر اشراف کامل دارد و در اولین فرصت به ساماندهی افغان های غیرقانونی می پردازد.

به گفته فاطمیان پور سرمایه گذاری چندانی در حوزه فرهنگی در کیش صورت نگرفته است. او افزود: مجموعه های کمی و پروژه های محدودی در دستور کار قرار دادیم. افراد باید در حوزه مسئولیت اجتماعی سهم خود را ادا کرده و به سازمان در طراحی و ساخت مدارس جدید کمک کنند تا سال آینده کمبود مدارس نداشته باشیم.

بسته های سرمایه گذاری در حوزه صنایع خلاق

فاطمیان پور گفت: بسته های سرمایه گذاری در حوزه صنایع خلاق طراحی کرده ایم. در حوزه دانش بنیان ساختمان نوآوری تجربه خوبی بود. اما ورود برخی دانشگاه ها در کیش به دلیل اینکه شرح وظایف دوطرف مشخص نبود، تجربه بدی بوده است. سازمان از این دانشگاه ها حمایت کرده اما سال هاست که ساختمان برخی از دانشگاه ها متروکه شده و دانشجو نمی پذیرند.

او تاکید کرد: هر مجموعه آموزش عالی و عمومی که توانایی داشته و علاقمند است می تواند در کیش سرمایه گذاری کند. در حال راه اندازی شهرک آموزشی هستیم.


حجم ویدیو:
۹۶.۳۱M


|


مدت زمان ویدیو:
۰۰:۰۵:۴۷


دانلود ویدیو



آگهی
دکمه بازگشت به بالا