اقتصاد

گرمازدگی جان 56 میلیون آمریکایی را تهدید می‌کند


در شرایطی که به گفته دانشمندان، میانگین دمای سطح کره زمین به سطح بی‌سابقه‌ای در 12 هزار سال اخیر رسیده است، رسانه‌های آمریکایی نیز گزارش دادند که گرما‌زدگی جان 56 میلیون نفر در این کشور را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از العربی، روزنامه واشنگتن پست نوشت که دمای بالا هوا در آمریکا موجب مرگ تعداد فزاینده ای از مردم این کشورخواهد شد.

این روزنامه افزود: این روزها دمای بالای هوا و گرما زدگی زندگی حدود 56 میلیون نفر در مناطق وسیعی از ایالات متحده را تهدید می‌کند.

تجزیه و تحلیل این روزنامه از داده‌های ارائه شده توسط بنیاد فرست استریت حاکی است که میانگین تعداد آمریکایی‌هایی که حداقل سه روز متوالی گرمای شدید را در هر سال تجربه می‌کنند از 46 درصد امروز به 63 درصد در 30 سال آینده افزایش می‌یابد.

داده‌های منتشر شده توسط مرکز ملی پیش‌بینی محیط‌زیست ایالات متحده (NCEP) در روز دوشنبه نشان داد میانگین دمای جهانی تخمینی 17.01 درجه سانتیگراد (62.62 فارنهایت) است که بالاترین سطح تاریخ است و به راحتی از رکورد قبلی 16.92 درجه فراتر رفته است.

در این هفته، میانگین دمای روزانه سیاره زمین به سطح بی سابقه‌ای در رکوردهای اخیر که توسط سازمان‌های آب و هوایی در ایالات متحده و اروپا ثبت شده  افزایش یافته است.

در شرایطی که همه از هوای تابستانی که به دلیل گرمای زیاد هوا شاهد آن هستیم گلایه دارند، کشورهای خارجی از جمله عربی نیز بالاترین رکورد دما را به ثبت رساندند که برخی از هواشناسان آن را تکه ای از جهنم می‌دانند.

شهر الوادی الجزائر با ثبت 49.2 درجه سانتیگراد در روز و 39.6 درجه سانتیگراد در ساعات شب بالاترین دمای جهان را به ثبت رساند.

جنیفر فرانسیس، دانشمند ارشد مرکز تحقیقات آب و هوای وودول، به سی ان ان گفت: رکوردهای ثبت گرما در این هفته احتمالاً بالاترین رکوردها در یکصد  هزار سال گذشته است و این اتفاق وحشتناکی است.

کارشناسان هشدار دادند که ممکن است این رکورد در سال جاری چندین بار شکسته شود. رابرت رادی، دانشمند ارشد برکلی ارث در توییتی گفت که جهان در شش هفته آینده ممکن است در روزهایی شاهد گرم‌ترین دما در تاریخ باشد.

سی ان ان نیز گزارش داد دنیا در حال شکستن رکوردهای اقلیمی است و دانشمندان زنگ خطر درباره احتمال اینکه سال 2023 گرم‌ترین سال ثبت شده باشد به صدا درآوردند.

در این هفته، میانگین دمای روزانه سیاره زمین به سطح بی سابقه ای در رکوردهای اخیر که توسط سازمان های آب و هوایی در ایالات متحده و اروپا نگهداری می شود، افزایش یافت.

در همین حال سازمان جهانی هواشناسی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد که میانگین دمای کره زمین در روز پنجشنبه گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرده که ۱۷.۲۳ درجه سانتیگراد است و این بالاترین میزان دمای کره زمین در ۱۲ هزار سال گذشته تاکنون است.

هواشناسان اعلام کردند که پیش از این بیشترین دمای ثبت شده در سطح زمین ۱۶.۸۸ مربوط به جولای ۲۰۱۶ برابر بوده اما امسال رکورد جدیدی ثبت شده است.

به گفته آنها این افزایش استثنایی دما همیشه با شروع پدیده ال نینو رخ می‌دهد که باعث افزایش دما در خشکی و اقیانوس‌ها می‌شود و انتظار می‌رود در آینده نیز این رکورد باز هم شکسته شود.

 

اگرچه رقم ۱۷.۲۳ درجه سانتیگراد (۶۳ درجه فارنهایت) چندان گرم به نظر نمی‌رسد، زیرا میانگین دما از سراسر جهان است، اما جلب توجه جهانی به سمت دماها از این جهت است که دانشمندان می‌گویند ثبت رکوردهای جدید از حیث علت آن اهمیت دارد و نشانه بروز تغییرات اقلیمی است.

یوهان راکستروم، مدیر مؤسسه تحقیقات تأثیر آب و هوا در پوتسدام آلمان، دمای ۱۷.۲۳ درجه سانتیگراد (۶۳ درجه فارنهایت) را فوق العاده استثنایی خواند و گفت که این رقم و حدود 6 درجه بالاتر از میانگین ۱۲ هزار سال گذشته است.

راکستروم گفت: به احتمال زیاد این افزایش دما خود را در رویدادهای شدیدتر به شکل سیل، خشکسالی، موج گرما و طوفان نشان خواهد داد.

به نوبه خود، مایکل مان، دانشمند آب و هوا در دانشگاه پنسیلوانیا نیز در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تأکید کرد که این روزها گرم‌ترین روزهای جهان در ۱۲ هزار سال گذشته بوده است.

وی با استناد به مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ مبنی بر اینکه زمین از پایان دوره گذشته گرمتر شده است، گفت که زمین احتمالا از عصر یخبندان، حدود ۱۲ هزار سال قبل، به این اندازه گرم نبوده است.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا