اقتصاد

۲۳۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند

رییس گروه تسهیلات قرض الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی از حضور ۲۳۰ هزار نفری مردم در صف دریافت وام قرض الحسنه ازدواج خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم باشی زاده رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا ۲۰ خردادماه مبلغ ۲۴۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیانی که در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازواج ثبت نام کرده‌اند، پرداخت شده؛ این تسهیلات به ۸۰ هزار نفر اعطا شده است و تعداد آمار افرادی که در صف انتظار هستند ۲۳۰ هزار نفر است که تعدادی از این افراد در سال گذشته ثبت نام کرده‌اند و در حال تکمیل مدارک هستند.

وی افزود: با توجه به تبصره ۱۳ قانون بودجه سال جاری تغییری در عرصه ضامنین برای اخذ تسهیلات انجام نشده است و با توجه به اعتبارسنجی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با یک فقره سفته و یک ضامن باید تسهیلات را اعطا کنند. میزان تسهیلات برای افراد عادی ۳۰۰ میلیون تومان و برای دختران زیر ۲۳ و پسران زیر ۲۵ سال ۳۵۰ میلیون خواهد بود.

رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: در بانک مرکزی به صورت روزانه و ساعتی سامانه‌های قرض‌الحسنه و مسکن را رصد می‌کنیم و در صورتی که بانک‌ها در استان‌ها کم تحرک باشند با توجه به اعتباراتی که در استان دارند اقدامات لازم جهت فعال شدن بانک‌ها به عمل می‌آید ولی نکته مهم این است که بانک‌های بزرگ بیشتر مورد استقبال مردم واقع می‌شوند. از نظر زیرساختی در سامانه مشکلی برای حضور و ثبت نام مردم وجود ندارد.

وی افزود: زمانی که جمله «تلاش مجدد» در سامانه ثبت تسهیلات نمایش داده می‌شود به این معنی است که اعتباری که برای بانک‌ها در نظر گرفته می‌شود با توجه به ثبت نام‌های دیگر پر شده و ظرفیت خالی برای متقاضیان وجود ندارد. به همین دلیل باید در ساعات دیگر مراجعه شود تا با توجه به ظرفیت‌های خالی بانک‌ها ثبت نام کنند. زمانی که متقاضیان تعیین شعبه می‌شوند باید مدارک خود را ارائه کنند و ضامنین خود را به همراه بیاورند و تسهیلات را دریافت کنند.

رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآور شد: مبلغ وام ازدواج مطابق با سال جاری همین ۳۰۰ میلیون و ۳۵۰ میلیون تومان است. منابع قرض‌الحسنه ای در سیستم بانکی وجود دارد که این تسهیلات به متقاضیان اعطا می‌شود. این برنامه‌ریزی باید به شکلی انجام شود که متقاضیان به شکل تدریجی وارد سامانه شوند و تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی افزود: میزان اعتبار در اول هر سال تعیین می‌شود و با توجه به توان بانک‌ها محاسبه می‌گردد و سپس مبالغی که مقرر می‌شود در هر سال و تخصیص داده می‌شود.

باشی زاده اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ همکاری بسیار خوبی از سوی شبکه بانکی شاهد بودیم و منابع تخصیصی ازدواج از سوی شبکه بانکی مورد پیگیری قرار گرفت که شاهد عملکرد ۱۱۰ درصدی پرداختی بانک‌ها بودیم. در واقع بیش از سهمیه تعیین شده بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات است.

رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: بیشترین میزان تسهیلات پرداختی که هر سال تعیین می‌شود، شامل استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی کرمان و آذربایجان‌های شرقی و غربی است که بیشتر استان‌ها تسهیلات را به صورت متمرکز اعطا کرده‌اند.

وی افزود: خوشبختانه میزان بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای متقاضیانی که وام پرداخته کرده‌اند بسیار مطلوب بوده است و افرادی که وام‌ها را دریافت کرده و نسبت به پرداخت کاهل بوده‌اند بسیار کم هستند.

باشی زاده اظهار کرد: در سامانه ازدواج زمانی که اعتبار یک بانک بتواند شارژ شود و یا متقاضی از سامانه خارج می‌شود و یا اعتباری در استان ایجاد می‌شود، بانک‌ها بر این اساس در هر استان فعال می‌شوند.

رئیس گروه تسهیلات قرض‌الحسنه اداره اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: طبق متن قانون بودجه یک ضامن و یک فقره سفته برای دریافت وام ازدواج کافی است که البته برای این ضامن نیز باید اعتبارسنجی صورت گیرد و در صورتی که رتبه اعتباری ضامن کمتر از میزان تعریفی باشد باید این اعتبار به شکل دیگری تأمین شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا