اقتصاد

۸ هزار میلیارد تومان طرح گازرسانی «یادگار ابراهیم» در خراسان رضوی

عملیات اجرایی هشت هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان پروژه گازرسانی در خراسان رضوی به یاد و نام شهید جمهور و با عنوان «یادگار ابراهیم» امروز (پنجشنبه، ۲۴ خرداد) آغاز و یا مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران امروز (پنجشنبه، بیست و چهارم خردادماه) در آئین رونمایی از طرح‌های گازرسانی در خراسان رضوی که با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و جمعی از وزرای دولت سیزدهم در مشهد برگزار شد، گفت: امروز به برکت خون شهید رئیسی و یارانش پروژه‌های گازرسانی به روستاها، واحدهای نهضت مسکن ملی، واحدهای تولیدی صنعتی، خط تقویتی انتقال گاز صالح آباد به تربت جام و طرح جایگزینی ۲۵۰ هزار بخاری کم مصرف در خراسان رضوی آغاز می‌شود.

وی با بیان این مطلب که خراسان رضوی به دلیل دوری از منابع گازی جنوب شرق کشور در زمستان دچار ناترازی مقطعی گاز می‌شود، افزود: این موضوع در سال ۱۴۰۱ با قطع گاز بخشی از شهر تربت جام خود را نشان داد اما با دستور رئیس جمهور شهید و وزیر نفت، پروژه‌ای با عنوان خط انتقال تقویتی گاز صالح آباد به تربت جام به طول تقریبی ۷۵ کیلومتر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان توسط قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اجرایی شد.

چگنی ادامه داد: بهره برداری از این طرح در کمتر از هفت ماه موجب ثبت یک رکورد کاری در تاریخ صنعت گاز شد و نتیجه آن پایداری شبکه گازرسانی در زمستان سال ۱۴۰۲ باوجود افزایش شدید مصارف گاز در استان بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: در طرح یادگار ابراهیم، ۸۴ روستای جدید خراسان رضوی با هشت هزار و ۸۰۷ خانوار و ۳۹۵ واحد تولیدی صنعتی دیگر استان با ظرفیت جایگزینی هشت ملیون لیتر سوخت مصرفی سالانه گازدار شده و زمینه آبادانی، رفاه و توسعه استان را شتاب خواهد داد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این مطلب که یکی از ابتکارات دولت سیزدهم اجرای نهضت ملی مسکن بود، گفت: شرکت ملی گاز ایران نیز در کنار دولت خدمتگزار زیرساخت اجرای این طرح را فراهم کرد. امروز با دستور سرپرست ریاست جمهوری. عملیات اجرایی گازرسانی به ۹۵ هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: بخشی از موضوع ناترازی گاز منطقه شرق کشور ناشی از وسایل راندمان پایین در بخش خانگی است؛ از این رو شرکت ملی گاز امروز طرح جایگزینی ۲۵۰ هزار بخاری کم مصرف با هدف صرفه‌جویی ۲ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی این استان را آغاز می‌کنند.

به گفته چگنی، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در اولویت تعویض بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های راندمان بالا قرار دارند و امیدواریم با مشارکت سرمایه گذاران بومی استان و اجرای این طرح بخشی از ناترازی گاز شمال و شمال شرق کشور برطرف شود.

در چارچوب طرح «یادگار ابراهیم» که مزین به نام شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی است، ۱۰۹ پروژه از مجموع ۱۲ دستگاه اجرایی و ۱۰ دستگاه ملی با اعتبار بیش از ۱۴۲ همت در خراسان رضوی رونمایی شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا