اقتصاد

هزینه‌کرد ۳۰۸ میلیارد تومانی برای به‌سازی موتورخانه‌ها

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران تازه‌ترین برنامه‌ها و اقدام‌های این شرکت با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ساجد کاشفی، مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اقدام‌های زیرساختی این شرکت با هدف بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: اخذ پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی با هدف راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در حوزه گاز تا نیمه بهمن ۱۴۰۲ انجام شد و پذیرش عرضه گواهی صرفه‌جویی گاز و آغاز معاملات آن در بورس انرژی در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

وی افزود: احیای ظرفیت ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف با همکاری شرکت بهینه‌سازی به‌منظور ایجاد بازار برای گواهی‌های صرفه‌جویی گاز در دوره غیر اوج مصرف پیگیری می‌شود.

مردمی‌سازی بهینه‌سازی مصرف گاز

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: از دیگر اقدام‌ها، اجرای طرح مردمی سازی بهینه‌سازی مصرف گاز به‌صورت پایلوت در استان یزد با همکاری شرکت بهینه‌سازی و یک شرکت دانش‌بنیان و آغاز پویش ۱۰ درصدی صرفه‌جویی در مصرف گاز با اهدای جوایز بخاری برچسب A و… پایلوت در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی است.

کاشفی ادامه داد: پیگیری رفع چالش مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان برای اجرای طرح تعویض بخاری‌ها، معرفی شرکت‌های سازنده بخاری برچسب A به شرکت‌های فولادی برای مذاکره و تفاهم همکاری در طرح تعویض بخاری‌ها، پیگیری برای رفع تنگنای منابع مالی و بودجه بهسازی موتورخانه‌ها از محل بند «ن» تبصره یک بودجه ۱۴۰۲، پیگیری اجرای تفاهم‌نامه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای بهسازی موتورخانه‌های اماکن و ساختمان‌های متعلق به سپاه و برگزاری نشست توجیهی با حضور گسترده ۱۲ شرکت بزرگ فولادی کشور چادرملو، گل‌گهر، مبارکه، غدیر، فولاد خوزستان و فولاد خراسان از دیگر اقدام‌هاست.

وی همچنین از دعوت مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از صاحبان سرمایه برای سرمایه‌گذاری در طرح تعویض بخاری‌ها خبر داد.

همکاری با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه این شرکت برخی «اقدام‌های کوتاه‌مدت» را نیز در دستور کار دارد، گفت: طرح تعویض فناوری کوره‌های آجری هافمن با تونلی به‌صورت پایلوت در استان یزد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از آن جمله به شمار می‌رود که اهمیت آن در شیوه تأمین مالی آن است و در صورت اجرای موفق می‌تواند الگوی دیگر طرح‌های بهینه‌سازی قرار گیرد.

کاشفی بیان کرد: طراحی و تدوین پیوست انرژی برای متقاضیان غیر خانگی گاز طبیعی برای الزام متقاضیان به رعایت معیار مصرف انرژی پیش از دریافت اشتراک گاز (که از سوی سازمان ملی استاندارد تدوین شده است)، بررسی و تحلیل داده‌های مصرف انرژی برای بازنگری در برخی طرح‌ها مانند توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان‌های شمال و شمال غرب کشور و همکاری با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در اجرای طرح گردشگری سبز با هدف گنجاندن معیار مصرف انرژی در ارائه ستاره به هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری از اقدام‌های کوتاه‌مدت شرکت ملی گاز ایران با هدف بهینه‌سازی مصرف است.

وی با اشاره به «اقدام‌های میان‌مدت و بلندمدت» با هدف بهره‌وری انرژی توضیح داد: طرح‌های انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف تنوع‌بخشی به سبد مصرف انرژی و کاهش ناترازی گاز در دستور کار است و به همین منظور اطلس بهینه‌سازی مصرف گاز کشور با هدف شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در قالب بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط‌زیست تدوین شده است.

بهسازی حدود ۹۴ هزار موتورخانه

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اجرای رایگان طرح اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها از سال ۱۳۹۹ از سوی این شرکت بیان کرد: این طرح برای مشترکان مسکونی، تجاری، عمومی و گردشگری در حال اجراست و تاکنون ۹۳ هزار و ۹۷۴ واحد موتورخانه بهسازی شده که از این تعداد، ۴۴ هزار و ۳۵۶ واحد موتورخانه مربوط به واحدهای مسکونی، تجاری و گردشگری بوده و ۴۹ هزار و ۶۱۸ واحد موتورخانه نیز مربوط به واحدهای اداری است.

کاشفی افزود: تاکنون ۳۰۸ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و شایان ذکر است که بهسازی موتورخانه‌ها از طریق عایق‌کردن لوله‌ها و تجهیزات تنظیم مشعل، نصب دستگاه ضد رسوب، تعمیرات شیرآلات و پمپ انجام شده است. از سویی طبق مصوبه شورای اقتصاد حدود ۵۵۲ میلیون مترمکعب در سال برای این تعداد موتورخانه بهسازی‌شده، صرفه‌جویی گاز پیش‌بینی می‌شود.

مذاکره با سرمایه‌گذاران برای تعویض بخاری‌ها

وی درباره اجرای پروژه تعویض بخاری‌های با بازده بالا به جای بخاری‌های مرسوم با بازده پایین در سال ۱۴۰۲ گفت: دو دوره فراخوان شناسایی و ارزیابی سرمایه‌گذاران از سوی شرکت بازرگانی گاز ایران برگزار شد که فرایند مذاکره و امضای قرارداد با یکی از سرمایه‌گذاران در حال نهایی‌سازی است.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: از سوی دیگر طی برگزاری نشست‌های مدیریتی و کارشناسی با مدیران صنایع عمده مصرف‌کننده گاز ازجمله صنایع فولادی، سازوکار اجرای طرح تعویض بخاری‌ها و ارائه گواهی صرفه‌جویی گاز با تضمین تحویل در دوره اوج مصرف تشریح شد که این موضوع با استقبال تعدادی از این صنایع روبه‌رو و مذاکرات برای امضای قرارداد آغاز شده است.

کاشفی تصریح کرد: البته یکی از چالش‌های مهم و بزرگ اجرای این پروژه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ویرایش آخر مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان بود که در نشست‌هایی با وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان این محدودیت‌ها در حال برطرف‌شدن هستند و در صورت نهایی‌شدن و ابلاغ ویرایش اصلاح‌شده این مبحث، فرایند اجرای طرح شتاب می‌گیرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا