اقتصاد

تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم کاهشی شدند

تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم کاهشی شدند


رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در دولت مردمی سیزدهم تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند گفت: با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری های انجام شده در بانک مرکزی، بهبود شاخص‌های اقتصادی ادامه دارد.

به گزارش ایلنا از بانک مرکزی، محمدرضا فرزین با بیان اینکه در دولت مردمی، متغیر‌های پولی اثرگذار در تورم هم‌اکنون نزولی شده و آثار آن در شاخص‌های اقتصادی نمایان شده است تصریح کرد: نرخ رشد نقدینگی که در 25 سال گذشته به طور متوسط 28.2 و در 62 سال اخیر 25.7 بود، رو به کاهش گذاشته که اقدامی با اثرات مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مهار و کنترل شاخص های پولی اثرگذار بر تورم با برنامه ریزی های بعمل آمده ادامه خواهد یافت گفت: نظام بانکی در تحقق این شرایط که از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم به حساب می آید، سهم بسیار بالایی دارد. هرچند در این مسیر دشواری هایی نیز برای نظام بانکی رخ داده است اما ما باید از این چرخه معیوب و افزایشی تورم و نقدینگی که از سال ها پیش، کشور را درگیر خود کرده بود خارج می شدیم که الحمدالله این اتفاق مثبت هم اکنون رخ داده است. 

رئیس کل بانک مرکزی با ارائه گزارشی در جلسه دولت با اشاره به دستاوردهای بدست آمده در زمینه کنترل متغیرهای پولی تصریح کرد: در بین متغیرهای سیاستی، کنترل رشد نقدینگی مهمترین الزام برای کنترل تورم و ثبات اقتصاد کلان محسوب می شود. بر این اساس، بانک مرکزی با پیگیری جدی سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه (کنترل قدرت خلق پول بانک ها) و جریمه بانک‌های متخلف، در نهایت توانست نرخ رشد نقدینگی را از 31.1 درصد در پایان سال 1401 به 24.3 درصد در پایان سال 1402 کاهش دهد و رشد 25 درصدی نقدینگی هدفگذاری شده برای سال 1402 را بطور کامل محقق کند. 

به گفته فرزین، نرخ رشد پایه پولی نیز که در پایان سال 1401 متاثر از سیاست افزایش نرخ سپرده قانونی بانک مرکزی به رقم 42.3 درصد رسیده بود، در پایان سال 1402به رقم 28.1 درصد کاهش یافت. 

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به برگزاری موفق همایش پولی و بانکی در هفته جاری و حضور تقریبا همه کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه پولی و بانکی کشور در این همایش اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز و نرخ بهره در کوتاه مدت و رشد نقدینگی در بلندمدت بر نرخ تورم تاثیرگذار هستند؛ در دولت مردمی تمام متغیر‌های پولی تاثیرگذار بر تورم بعد از سال‌ها کاهشی شدند.

فرزین با تاکید بر عملیاتی شدن  برنامه مهار تورم در بانک مرکزی تصریح کرد: تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده با 18.4 واحد درصد کاهش از 49.4 درصد در بهمن ماه 1401 به 31 درصد در اردیبهشت 1403 رسیده است. 

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین گفت: تورم سالیانه مصرف کننده نیز با 7.1 واحد درصد کاهش از 44.1 درصد در بهمن ماه 1401 به 37 دردصد در اردیبهشت 1403  کاهش یافته است.

فرزین با اشاره به نرخ تورم تولیدکننده 107 درصدی در آغاز به کار دولت سیزدهم تاکید کرد: تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به عنوان یک شاخص پیش‌نگر از 37.9 درصد در بهمن ماه 1401 به 23.3 در اردیبهشت ماه 1403 کاهش یافته است. تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده نیز که اسفند 1400 در رقم ۶۰.۹ درصد بود در اسفند ۱۴۰۱ به ۳۶.۹ درصد و در اسفند ۱۴۰۲ نیز به رقم 32.6 درصد کاهش یافت. 

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه،  رشد پول را نشانگر رشد انتظارات تورمی برشمرد و گفت: کنترل رشد بخش سیال نقدینگی یا همان پول که نمادی از انتظارات تورمی در جامعه است از برنامه های بانک مرکزی بود. این نرخ در بین تمام کل های پولی همبستگی بسیار بالایی با تورم در کوتاه مدت دارد و با مجموعه اقدامات در قالب سیاست تثبیت و کنترل نوسانات بازار ارز در بانک مرکزی، شاخص رشد پول از 65.2 درصد در پایان سال 1401 به 17.5 درصد در پایان سال 1402 و  ۱۵.۷ درصد در پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ رسیده است.

فرزین همچنین خبر داد: البته نرخ رشد پول در 13 اردیبهشت به 12.8 درصد کاهش یافته که نشان دهنده کاهش قابل توجه انتظارات تورمی فعالین اقتصادی است. بنابراین با کنترل شاخص های پولی اثرگذار بر تورم انتظار می‌رود شاخص نرخ تورم نیز در ماه‌های آتی ارقام پایین‌تری را ثبت کند.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا