اقتصاد

خرید ۱۰۰۰ تن گوشت مرغ با وجود عدم تامین منابع مالی/ کم‌لطفی بانک مرکزی و بانک‌های عامل/ بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه

خرید ۱۰۰۰ تن گوشت مرغ با وجود عدم تامین منابع مالی/ کم‌لطفی بانک مرکزی و بانک‌های عامل/ بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه


مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران کشور با وجود نبود بودجه‌های لازم و بحران نقدینگی شرکت، نشان از تعهد بالای ما به مرغداران کشور دارد.

به گزارش ایلنا، حسین شیرزاد افزود: این در حالی است که تا‌کنون منابع یا تسهیلات یا پولی بابت این اقدام مهم و تاثیرگذار در صنعت مرغداری به شرکت پشتیبانی امور دام پرداخت نشده است.

شیرزاد افزود: با این حال بیش از ۷۶ درصد بهای مرغ خریداری شده، نقدا به مرغداران پرداخت و بقیه مولدین زنجیره‌ها را با تهاتر کنجاله سویا یا ذرت انجام شده است و این حرکت حمایتی همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: همکاران استانی با تمام قدرت مشغول جمع آوری مرغ مازاد هستند و در حال حاضر در نیمی از استانهای کشور ظرفیتهای خرید را افزایش داده‌ایم. چنانکه عمده کشتارگاه‌ها با شرکت همکاری می‌کنند و تقریبا ۹۵ درصد ظرفیت تونل‌های انجماد کشور در اجاره ما است.

تهدید شرکت توسط بانک مرکزی 

مدیر عامل پشتیبانی امور دام کشور گفت: بانک مرکزی مداوماً در حال تهدید شرکت پشتیبانی امور دام به بستن حسابها است و بانک‌های عامل هم به تبعیت از بانک مرکزی بطور مداوم در حال فشار به شرکت بابت رفع تعهدات ارزی و بدهی سنوات گذشته شرکت می باشند.

برداشت غیرمنطقی بانک مرکزی از حساب شرکت

 شیرزاد اضافه کرد: طی دو سال گذشته هیچ پولی بابت تامین ذخایر راهبردی به شرکت داده نشده است و نه تنها کمکی به شرکت نشده بلکه بانک مرکزی سه و نیم همت از منابع شرکت را بدون هماهنگی از حساب شرکت خارج نموده و تا کنون به شرکت پس نداده‌اند.

وی افزود: ۵ میلیون دلار هم ارز ترجیحی از سهم شرکت خارج نموده‌اند. و با این برداشت‌های ناگهانی، توان نقدینگی و توازن جریان نقدینگی (cash flow) شرکت به بدترین و بحرانی‌ترین شرایط سالهای اخیر رسیده است. 

کم‌لطفی سازمان برنامه و بودجه 

شیرزاد همچنین گفت: سازمان برنامه و بودجه سقف جدید ذخایر راهبردی اعلام شده از سوی وزارتخانه را برای افزایش ذخایر راهبردی مرغ کشور به رسمیت نمی‌شناسد که چالشی عمده برای خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی برای افزایش جمع‌آوری مازاد مرغ از بازار تلقی می‌شود. بنابراین نه بانک مرکزی و نه سازمان برنامه همکاری لازم برای خرید مازاد مرغ از بازار تا کنون ننموده اند، سازمان برنامه و بودجه هم بر سر میزان و سقف تکالیف ذخایر راهبردی کشور و هم بر سر نحوه و میزان مداخلات تنظیم بازاری شرکت، مباحث و ادراک متفاوتی با ما دارد.

وی گفت: درک ضرورت جمع آوری مازاد مرغ در کشور و کمک به ارتقای صنعت مرغداری در گام جدید به موازات تحولات مثبت و سازنده شش ماهه اخیر در وزارت جهاد کشاورزی حرکت به سوی یک راهبرد ملی است. با اینکه در بزنگاه تاریخی قرار داریم که سرانه مصرف مرغ کشور به همت و مرهون تلاش مرغداران کشور با افتخار در حال افزایش است. ما باید به توانایی بالای کالای جایگزینی گوشت سفید مرغ به گوشت قرمز هم در شرایط امروزین بازار فرآورده های پروتئینی کشور توجه کنیم.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا