اقتصاد

اولتیماتوم بانک مرکزی به بانک‌ها برای اصلاح نرخ سود

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بانک‌ها مکلفند جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره با موضوع بررسی نحوه رعایت نرخ‌های سود ابلاغی بانک مرکزی را با قید فوریت برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی در بخشنامه شماره (۶۰۷۵۱‌/۰۳) تاریخ ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳، تصمیمات اتخاذ شده در جلسه رؤسای هیأت مدیره بانک‌ها در زمینه وظایف هیأت مدیره و کمیته تطبیق در رعایت نرخ سود تسهیلات اعطایی و نرخ سود سپرده‌های سرمایه گذاری مدت دار را به شبکه ابلاغ بانکی کرد.

در این بخشنامه به بخشنامه شماره (۲۸۰۳۷۳‌/۰۱) تاریخ (۱۰ بهمن ۱۴۰۱) موضوع مقررات ناظر بر نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات همچنین بخشنامه شماره (۲۹۶۷۱۷‌/۰۲ تاریخ سوم اسفند ۱۴۰۲) با موضوع ضوابط ناظر بر انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) و جلسه تاریخ ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ که با حضور معاون نظارت بانک مرکزی با موضوع تاکید بر وظایف نظارتی رئیس هیأت مدیره و کمیته‌های تخصصی هیأت مدیره برای حصول اطمینان از رعایت قوانین و مقررات مزبور در آن بانک / مؤسسه اعتباری؛ استناد و مقرر شده است بر اساس موارد مطرح شده در جلسه مورد اشاره آن بانک یا مؤسسه اعتباری با قید فوریت با توجه به مهلت‌های تعیین شده اقدامات زیر را انجام دهد:

۱) جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره با موضوع بررسی نحوه رعایت نرخ‌های سود ابلاغی بانک مرکزی با قید فوریت برگزار و در صورت احراز تخطی از مقررات مزبور در آن بانک / مؤسسه اعتباری، برنامه اصلاحی لازم مصوب و حداکثر تا روز سه‌شنبه تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ به معاونت نظارت این بانک ارائه شود. برنامه یادشده باید شامل تدابیر و اقدامات اصلاحی لازم‌الاجرا حداکثر ظرف مدت ۲ هفته به منظور اصلاح و تعدیل نرخ‌های سود باشد.

۲) نحوه تعامل با تسهیلات‌یاران و هرگونه اقدامات مربوط به لندتک (LendTech) باید در چارچوب ضوابط «الزامات ناظر بر نحوه همکاری مؤسسات اعتباری با شرکت‌های تسهیلات یار»، موضوع بخشنامه شماره ۲۵۰۹۵۰‌/۰۲ تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۲ باشد و هرگونه اقدام خارج از چارچوب مزبور تخطی از ضوابط محسوب می‌شود. نحوه عمل آن بانک / مؤسسه اعتباری در این زمینه باید به گونه‌ای باشد که نرخ‌های سود مؤثر تسهیلات فراتر از نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی نباشد.

۳) در زمینه اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) ۳۰ درصدی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف‌اند حداکثر ظرف مدت ۲ هفته از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، مشخصات پروژه‌های مربوط به سپرده‌های یادشده را که به تأیید هیأت مدیره خود رسیده است، به مدیریت کل عملیات پولی و اعتباری این بانک ارسال کنند. چنانچه بانک / مؤسسه اعتباری پروژه‌ای را معرفی ننماید، موظف است این نوع گواهی سپرده را به سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت متناظر و با نرخ سود منطبق با بخشنامه صدرالاشاره تبدیل کند.

۴) رؤسای هیأت مدیره بانک / مؤسسه اعتباری مکلف‌اند بر حسن اجرای قوانین و مقررات یاد شده به طور ویژه نظارت کنند. همچنین در این خصوص مدیر ارشد واحد رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) آن بانک / مؤسسه اعتباری نیز موظف است گزارش عملکرد رعایت نرخ‌های سود ابلاغی را به کمیته رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) و هیأت مدیره ارائه کند.

بر اساس این گزارش، در صورت عدم رعایت مفاد این بخشنامه و نرخ‌های سود مقرر، ارجاع موضوع به هیأت انتظامی بانک‌ها و یا اقدامات مقتضی در چارچوب قوانین و مقررات در مورد صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل، اعضای مرتبط هیأت مدیره و مدیر ارشد واحد رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) بانک / مؤسسه اعتباری متخلف در دستور کار قرار خواهد گرفت.

خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره (۱۴۹۱۵۳‌/۹۶) تاریخ (۱۶ مردادماه ۱۳۹۶) به تمامی واحدهای ذی‌ربط آن بانک / مؤسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به‌عمل آید.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا