اقتصاد

تبدیل شیر به شیرخشک و قاچاق آن به افغانستان و پاکستان/ تعطیلی یک هزار و ۲۰۰ کارخانه لبنی

تبدیل شیر به شیرخشک و قاچاق  آن به افغانستان و پاکستان/ تعطیلی یک هزار و ۲۰۰ کارخانه لبنی


مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران، گفت: در حالی که باید در سبد کالایی مردم به اندازه نیاز محصولات لبنی استفاده شود اما بخش عمده‌ای از ارز کشور را به نهاده‌های دامی اختصاص می دهند و در مقابل شیر را به شیرخشک تبدیل کرده و به پاکستان و افغانستان قاچاق می‌کنند و مردم را از شیر بی‌بهره می کنند.

احسان ظفری، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه در هر واحد لبنی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نوع ماده اولیه مورد نیاز است، گفت: به دلیل ناپایداری در قیمت مواد اولیه نرخ محصول نهایی نیز دچار نوسان شده است.

وی افزود: از طرفی سیاست‌های دولت از قبیل افزایش مالیاتها، افزایش ناچیز حقوق، دستمزد و قیمت حمل و نقل کالاها نیز در تغییر قیمتها نقش داشته و در نتیجه قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

پوکی استخوان در اثر کاهش مصرف لبنیات

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران، گفت: این مشکلات باعث تعطیلی واحد‌‌‌ها، عدم تولید و کاهش قدرت خرید مردم شده است.

ظفری افزود: در حالی که باید در سبد کالایی مردم به اندازه نیاز محصولات لبنی استفاده شود اما بخش عمده‌ای از ارز کشور را هم به نهاده‌های دامی اختصاص می‌دهند و در مقابل/  شیر را به شیرخشک تبدیل کرده و به پاکستان و افغانستان قاچاق می‌کنند و مردم را  از شیر بی‌بهره می کنند.

وی تاکید کرد: با صادرات بسیاری از ماشین‌آلات به کشور عراق، عملا این کشور در زمره تولیدکنندگان قرار گرفته است و صادرات به این کشور را هم از دست داده ایم.

رقبا بازار لبنیات ایران را گرفته اند

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران با بیان اینکه در اثر سیاست‌های اشتباه دستگاه‌های اجرایی و برخی از وزارتخانه‌ها، رقبای ما مانند ترکیه، عربستان و کشور‌های دیگر با قیمت تمام شده پایین‌تری کالا را در اختیار کشور عراق قرار می‌دهند، گفت: این موضوع باعث شده ما نتوانیم بازاری که خودمان ایجاد کرده ایم و سال‌ها است که برای آن زحمت کشیده‌ ایم را حفظ کنیم.

ظفری گفت: در بخش صادرات لبنیات به بازار عراق و افغانستان عملا این دو کشور را از دست داده ایم و بازار پاکستان گرچه در اختیار ما است، اما بازار آزاد و قانونی‌ای نیست.

او اضافه کرد: صادرات کالا به دلیل هزینه‌های بالای تولید، بخشنامه‌ها و دستور‌العمل‌های کشور‌های همسایه و در پاره ای مواقع بخشنامه‌های کشور‌خودمان، کمتر از گذشته شده و دلیل این موضوع هم به عدم توجه به بحث‌های کارشناسی و تصمیم‌های سیاست‌مداران، دولتی‌ها و مجلس‌ و قانون‌گذاران برمی گردد.

کاهش تولید و عدم سود تولیدکنندگان

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران با اشاره به اینکه بازگشت ارز، باید برای صنایعی باشد که دولت مواد اولیه آنرا تامین می‌کند گفت: در حالی که تولیدکننده شیر با قیمت آزاد ارز خریده و پس از ان اقدام به صادرات کرده اما باید برگشت ارز به سیستم بانکی با نرخ نیمائی باشد، در صورتی که فروش به اندازه‌ای نبوده که بتواند جوابگوی این موضوع باشد. این سیاست‌های اشتباه باعث کاهش تولید و نهایتا عدم سود تولیدکننده شده است.

ظفری تصریح کرد: متاسفانه در مجلس و بدنه دولت گوش شنوا و یا کارشناسی برای این مسئله وجود ندارد و دولت باید افرادی را که از جنس تولیدکننده هستند به کار گیرد تا نقاط قوت و ضعف این موضوعات را شناسایی کرده تا این معضلات نیز اصلاح شود.

او اضافه کرد: علی رغم نام گذاری سال‌های متمادی با عنوان تولید، اما متاسفانه در بدنه دولت، قانون‌گذار و قوه قضائیه هیچکدام توجهی به مشکلات تولیدکنندگان ندارند. 

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های لبنی ایران با اشاره به اینکه در بدنه دولت هم رانت وجود دارد که باعث شده چندین برند لبنی با منابع بانکی صادرات را در اختیار گیرند خاطر نشان کرد: یک هزار و ۲۰۰ کارخانه تعطیل شده است و سوال این است که آیا تولیدکننده باید تولید را کنار بگذارد؟



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا