اقتصاد

خودروهای مستهلک داخلی عاملی مهم در بروز ناترازی بنزین

کارشناس صنعت خودرو به بیان توضیحاتی درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور پرداخت و پیش رفتن به سمت تولید خودروهای با کیفیت داخلی و یا واردات خودرو را راهکاری برای عبور از این چالش معرفی کرد.

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور بویژه در ایام نوروز گفت: در بحث بهینه سازی مصرف سوخت چندین مولفه تاثیر گذار است. یکی از اقدامات موثر در کاهش ناترازی بنزین تقویت صنعت خودروسازی داخلی یعنی بالابردن کیفیت مونتاژ خودرو بویژه در بحث تولید موتور (پیشرانه) و قوای محرکه است که هم باعث کاهش مصرف بنزین و هم کاهش آلودگی هوا در تمام شهرها در دراز مدت می شود.

فرزانه در ادامه با اشاره به اینکه از سوی دیگر تقویت واردات خودروهای خارجی با کیفیت نیز می تواند به ما در رفع معضل ناترازی بنزین کمک کند ادامه داد: تغییر نگاه کلان به بخش صنعت خودرو در بخش مونتاژ نیز یکی از اقداماتی است که می توان به وسیله آن تا حدودی این ناترازی را در بلند مدت مرتفع کند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی خودروهای مونتاژی در کشور در حالی چینی شده اند که ۵ سال پیش بخش قابل توجی از این مونتاژی ها خودروهای فرانسوی مثل پژو و رنو وسیتروئن بود که به مراتب از کیفیت بسیار بالاتری از خودروهای کنونی چینی برخوردار بودند، به اضافه اینکه عموم خودروهای مونتاژی چینی موتورهای توربوی بی کیفیتی دارند که با کیفیت پایین سوخت در کشور ناسازگارند و هم موتور را زودتر از موعد مستهلک، هم آلودگی را بالاتر و هم مصرف سوخت را بیشتر می کند و چنین شرایطی سبب رسیدن به رکورد مصرف سوخت بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر در روز در کشور شده است.

این کارشناس خودرو بیان کرد: در بحث مونتاژ خودرو هنوز در کشور ما یک بحث عدم تعریف مناسب وجود دارد. سیاست گذاران علاقمند به اجبار این دیکته هستند که ما تولید کننده خودرو هستیم در صورتی که ما مونتاژ کننده هستیم.

فرزانه با بیان اینکه تولید کننده خودرو باید خودش دارای صنعت، فناوری و تکنولوژی ساخت خودش با قابلییت صادرات باشد ادامه داد: ولی ما صرفاً وارد کننده این سه مولفه هستیم. بحث مونتاژ و واردات دو موضوعی است که هم پوشانی دارد و به کاهش مصرف سوخت کمک می کند.

به گفته این کارشناس خودرو از ابتدای ۱۴۰۲ وعده و وعیدهایی در بحث واردات خودرو و افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل داده شده بود که البته در تمامی دولت های گذشته هم بوده ولی هیچکدام از آنها محقق نشده است. بخش عمده ای از مردم عادی ما از خودروهای داخلی ایرانی و بخش دوم عمدتاً چینی استفاده می کنند و بخش اندکی از جامعه از خودروهای وارداتی بهره می برند.

فرزانه گفت: اتفاقی که می تواند در حوزه کاهش مصرف سوخت تاثیر گذار باشد پرداختن به تکنولوژی پیشرانه موتورهای داخلی است. بسیاری از محصولات داخلی ما در کشور با یک پایه موتور یعنی عملاً با یک پیشرانه قدیمی تولید می شوند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا