اقتصاد

گام‌های پایانی بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از گام‌های پایانی بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: از این پس بسیاری از نیازهای صنعت به کاتالیست از داخل کشور تأمین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مطلوب در مسیر رشد و پیشرفت قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه راهبردی دولت بر توسعه دریا محور افزود: صنعت ارزش‌آفرین پتروشیمی در کرانه‌های خلیج فارس و دریای عمان در حال توسعه است و با اجرایی شدن چند طرح مهم و راهبردی با هدف تکمیل زنجیره ارزش در مناطق عسلویه، سیراف، کنگان، انرژی‌بر پارسیان و لامرد شاهد تحول در صنعت، متنوع‌تر شدن سبد محصولات پتروشیمی، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ورود فاز نخست نیروگاه نگین مکران به مدار تولید تا پایان سال ۱۴۰۳، گفت: منطقه جاسک نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی خود دارای چشم‌انداز بسیار خوبی برای توسعه متوازن صنعت پتروشیمی است و سواحل مکران نیز می‌توانند میزبانی مطمئن برای طرح‌های پتروشیمی باشند.

داخلی‌سازی نیازهای صنعت

شاهمیرزایی ادامه داد: باید با عزمی جدی به سوی داخلی‌سازی نیازهای صنعت حرکت کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم و در تأمین نیازهای صنعت پتروشیمی به توان داخلی تکیه کنیم.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون ۵۵۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید می‌شود و با سرمایه‌گذاری‌های تازه، ظرفیت تولید انواع محصولات پتروشیمیایی رشد می‌کند و افزون بر تأمین نیازهای داخلی شاهد جهش در صادرات خواهیم بود.

معاون وزیر نفت با اشاره به بومی‌سازی کاتالیست‌ها تصریح کرد: در زمینه ساخت کاتالیست‌های مورد استفاده در صنعت نفت به‌ویژه پتروشیمی‌ها با محوریت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در گام‌های پایانی بومی‌سازی قرار داریم و خوشبختانه بسیاری از نیازهای صنعت به کاتالیست از داخل کشور تأمین می‌شود.

شاهمیرزایی بیان کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در سال گذشته میلادی برای نخستین بار موفق به کسب رتبه نخست تولید و فروش متنوع دانش‌فنی در جهان شد که این دستاوردی بزرگ برای صنعت پتروشیمی ایران به شمار می‌رود.

رفع موانع رشد تولید

وی با تأکید بر لزوم رفع موانع موجود در مسیر رشد تولید افزود: وزارت اقتصاد و دارایی با همکاری با صنعت پتروشیمی و رفع برخی مشکلات مانند بحث‌های گمرکی و سازمان برنامه و بودجه با همکاری مؤثر خود زمینه ساخت طرح‌های توسعه‌ای را تسهیل و برخی موانع جدی در مسیر رشد تولید را رفع کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به نقش برخی شرکت‌ها در تأمین برق شبکه سراسری برق جنوب کشور، از وزارت نیرو خواست در تأمین برق پتروشیمی‌ها در دیگر مناطق مانند پتروشیمی‌های واقع در مسیر خط لوله اتیلن غرب همکاری بیشتری را داشته باشند.

شاهمیرزایی یادآور شد: عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ سبب ایجاد تحول در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی شد و شرکت‌ها با سهولت بیشتری نیازهای خود را تأمین کردند و این روند امسال نیز تداوم خواهد یافت.

وی با تأکید بر لزوم اتخاذ راهکاری قانونی و اجرایی برای رفع مشکل دریافت مطالبات شرکت‌های تولیدکننده اوره گفت: باید برای توسعه این صنعت ارزش‌آفرین همکاری را با هدف افزایش ظرفیت تولید مورد توجه قرار داد و همگرایی میان اعضای مجمع می‌تواند هدف‌گذاری‌های انجام شده را محقق کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا