اقتصاد

آیا روغن تاریخ گذشته در بازار توزیع شده است؟

براساس گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران درمورد فرآیند توزیع روغن خوراکی دربازار، صدور گواهی‌های تأیید سلامت مواد غذایی از مراجع مربوطه بوده و درصورت تأیید سلامت، امکان ترخیص از گمرک را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، ایران در تأمین روغن خوراکی داخل ۹۵ درصد وابستگی داشته و بخش اعظمی از دانه‌های روغنی وارداتی است. کشور سالانه به ۳ تا ۳.۵ میلیون تن دانه روغنی نیاز دارد که بخش اعظمی از واردات مربوط به دانه سویا است که کنجاله آن مصرف خوراک دام نیز دارد.

روز گذشته خبری مبنی بر ترخیص روغن‌های تاریخ گذشته از گمرکات کشور منتشر شد که در ادامه تکذیب شد.

بر اساس گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران در مورد فرآیند توزیع روغن خوراکی در بازار، صدور گواهی‌های تأیید سلامت مواد غذایی از مراجع مربوط از جمله سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو، پیش‌نیاز توزیع اقلام خوراکی در بازار است و روغن خام فقط در صورتی که سلامت و اصالت آن به تأیید سازمان‌های مذکور رسیده باشد، امکان ترخیص از گمرک و عرضه در مجاری توزیع و مبادی مصرف را داراست.

این شرکت در مورد خبری مبنی بر «توزیع ۴۷ هزار تن روغن مایع مسموم و تاریخ گذشته در این دولت» و نکات مندرج در خبر مذکور، نکاتی را به شرح زیر اعلام کرد.

۱. تاریخ ثبت سفارش و ورود روغن مورد ادعا، مربوط به دولت قبل در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بوده و به طور مشخص در اسفندماه ۱۳۹۹ خریداری و در تیرماه ۱۴۰۰ وارد کشور شده و یک‌ماه بعد یعنی در مردادماه، وجه آن پرداخت شده است.

۲. در مهرماه ۱۴۰۰ از سوی سازمان غذا و دارو، نمونه‌گیری روغن‌های خریداری شده، انجام شده که بعد از چند نوبت نمونه‌گیری، از مجموع ۹۱ هزار تن روغن وارداتی، سلامت ۴۷ هزار تن در دی‌ماه ۱۴۰۱، تأیید و سلامت ۴۴ هزار تن دیگر، مورد تأیید قرار نگرفت که این مقدار در مخازن، باقی مانده و در حال طی مراحل مرجوع کردن به شرکتی است که روغن‌ها در سال ۱۳۹۹ از آن خریداری شده است.

۳. تاکید می‌شود که اساساً هیچ‌گونه کالایی بدون مجوز سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد ایران، امکان ورود به بازار ندارد و در صورتی که کالایی مورد تأیید سازمان‌های مذکور قرار نگیرد، نه تنها به مجاری توزیع و مبادی مصرف وارد نمی‌شود که حتی ترخیص آن از گمرک نیز عملاً امکان‌پذیر نیست.

۴. سازمان ملی استاندارد ایران، مرجع بررسی استاندارد کالا و سازمان غذا و دارو، نهاد تخصصی برای سنجش سلامت و اصالت کالاهاست که در همه ادوار با دقت و بر مبنای شاخص‌های حرفه‌ای و استانداردهای جهانی انواع کالاها را ارزیابی می‌کنند، کما اینکه ۴۴ هزار تن از محموله روغن مورد ادعا را تأیید نکرده‌اند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا