اقتصاد

فرایند واردات در مقابل صادرات غیر تسهیل شد

طبق اطلاعیه سامانه جامع تجارت، امکان ثبت آگهی به‌منظور واگذاری ارز حاصل از صادرات به دیگران (واردات در مقابل صادرات غیر) فراهم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در راستای تسهیل در فرآیند واگذاری ارز حاصل از صادرات به دیگران (واردات در مقابل صادرات غیر)، امکان ثبت آگهی در سامانه جامع تجارت فراهم است.

بدین ترتیب در چارچوب ضوابط، مقررات و دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان می‌توانند ارزهای حاصل از صادرات خود را در قالب «آگهی» در سامانه جامع تجارت به ثبت رسانده و واردکنندگانی که متقاضی استفاده از این ارزها هستند، آگهی‌ها را مشاهده کرده و با صادرکننده مربوطه، وارد مذاکره شوند.

ثبت آگهی الزامی نبوده و صرفاً جهت تسهیل در برقراری ارتباط میان صادرکنندگان و واردکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایفای تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات بر اساس روش فوق، منوط به ثبت پروانه‌های صادراتی توسط بانک عامل واردکننده و طی کردن کامل فرآیند است.

گفتنی است روش واردات در مقابل صادرات غیر یا همان واگذاری پروانه صادراتی، سه بازیگر اصلی دارد که شامل صادرکننده، واردکننده و بانک عامل می‌شود؛ در این روش دو مرحله توسط صادرکننده، ۶ مرحله توسط واردکننده و ۶ مرحله نیز از سوی بانک مرکزی طی می‌شود. فرآیند واردات در مقابل صادرات غیر با «ارائه پروانه صادراتی به سایر واردکنندگان» آغاز می‌شود.

برای مشاهده راهنمای ایجاد آگهی واگذاری ارز پروانه صادراتی اینجا کلیک کنید.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا