اقتصاد

بهبود عملکرد خاک در بیش از ۲۶۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

معاون آب‌ و خاک وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: در سه سال اخیر بالغ بر ۲۶۶ هزار هکتار طرح‌های ویژه آبی و خاکی برای توسعه و بهبود عملکرد اراضی کشاورزی در سراسر کشور انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صفدر نیازی شهرکی، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سه سال اخیر بالغ بر ۲۶۶ هزار هکتار طرح‌های ویژه آبی و خاکی برای توسعه و بهبود عملکرد اراضی کشاورزی در سراسر کشور انجام شد. گفت: این عملیات در حوزه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در ۱۵۲ هزار و ۸۰۰ هکتار (آبیاری‌های تحت‌فشار و کم‌فشار)، انجام شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی ۱۷ هزار و ۲۰۰ هکتار، تجهیز و نوسازی ۱۱ هزار و ۴۰۰ هکتار و زهکشی زیرزمینی در ۳۱ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بوده است.

وی با اشاره به اینکه احیا و مرمت ۲ هزار و ۴۵۰ کیلومتر قنوات از دیگر دستاوردهای معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است، افزود: ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار تأمین آب برای توسعه باغات در اراضی شیبدار، ۵۳ هزار و ۴۰۰ هکتار احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی و پوشش انهار سنتی، ۵۲۰ کیلومتر انتقال آب با لوله و ۸۰ میلیون مترمکعب نیز از طرح‌های کوچک زودبازده تأمین آب در این دوره سه‌ساله اجرا شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، انجام ۱۸۰۰ هکتار عملیات آب و خاک با همکاری تشکل‌ها در قالب تعاونی تولید و یا سایر تشکل‌ها را نیز از دستاوردهای این معاونت قلمداد کرد و ادامه داد: این کار شامل تجهیز و نوسازی و احداث جاده‌های بین مزارع و بوده که تنها در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱,۰۰۰ میلیارد تومان آورده بخش خصوصی در قالب خودیاری برای تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۷ ایستگاه پمپاژ نیمه‌کاره که بیش از ۱۵ سال از زمان آغاز اجرای آن‌ها گذشته بود، در استان‌های چهارمحال و بختیاری و ایلام توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تکمیل و اجرا شد، گفت: این اقدامات در اجرای شعار سال رهبر معظم انقلاب مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» و با برگزاری جلسات متعدد با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اجرایی شد.

نیازی شهرکی تصریح کرد: حوزه دیگر همکاری ما با تشکل‌ها، بهره‌برداری و بهره‌وری محصولات کشاورزی بوده که عموماً به نظام‌های بهره‌برداری تحویل شده‌اند. به‌عنوان مثال در شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور، مقرر شد ۲۲۵ شرکت تعاونی تولیدی تشکیل و اراضی توسط آن‌ها مدیریت و تولید توسط این شرکت‌ها انجام شود که تا امروز ۲۰۰ تعاونی در این ارتباط کار خود را آغاز کرده‌اند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا