اقتصاد

افزایش صادرات نفت به ۲ میلیون بشکه در روز نتیجه رونق دیپلماسی

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به بیان توضیحاتی درباره نقش دولت سیزدهم و رئیس جمهور فقید در توسعه دیپلماسی انرژی به بیان توضیحاتی پرداخت.

محد محسین دیده ور عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره میزان فعال شدن دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم و به همانم نسبت ارتقا فروش نفت وگاز گفت: در گذشته ما تقریباً هر روز با عراقی‌ها و ترکیه‌ای و همچنین با اماراتی‌ها مشکل داشتیم. ولی در دولت سیزدهم این مشکلات تا حد زیادی برطرف شده است و اگر بخواهیم به عملکرد دولت سیزدهم در این حوزه نمره‌ای بدهیم، می‌توان نمره قابل قبولی به این دولت داد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی توضیح داد: در دولت قبل، ایران ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز را صادر می کرده است، در حالی که این مقدار اکنون براساس آمار موجود به ۵/۱ تا ۲ میلیون بشکه رسیده است. طبیعتاً تجارت نفت در این دولت گسترش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که در روابط کشور با سایر کشورها تنش زدایی انجام گردد و آرامش لازم ایجاد شود، تجارت هم به همان میزان گسترش پیدا می‌کند و نتایج خود را به دنبال دارد. در گشته به دلیل همان اختلافاتی که با کشورهای مذکور داشتیم، ارتباطات و تجارت هم بخصوص در حوزه نفت تا حد زیادی کاهش پیدا کرده بود. این در حالی است که اکنون از افزایش تولید نفت تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز صحبت می‌شود.

دیده ور بیان کرد: افزایش تولید به میزان مذکور در حالی که منبع کافی برای ذخیره سازی آن وجود ندارد به معنای آن است که مشتری برای خرید این مقدار نفت وجود دارد و به عبارت واضح‌تر این افزایش تولید با هدف فروش در بازارهای جهانی صورت می‌گیرد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: در شرایط کنونی که کشور به دلیل تحریم‌های شدید در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد، باید تجارت نفت و فروش این محصول انجام شود و توسعه هم پیدا کند تا اقتصاد کشور با رکود مواجه نشود.

این کارشناس انرژی بیان کرد: در نتیجه انجام این مهم توسط دولت سیزدهم، اکنون نفت تولیدی کشور در حال فروش است، کالاهای اساسی که بسیار گران هستند و نسبت به وضعیت اقتصادی کشور دارای قیمت بالایی است، خریداری و به کشور وارد می‌شود.

دیده ور بیان کرد: عموم مردم به اشکال مختلفی مانند کالابرگ، بُن و … از کالاهای اساسی برخوردار می‌شوند درحالی که اگر این فروش نفت انجام نمی‌شد این شرایط را در کشور نداشتیم. در واقع در حال حاضر به اصطلاح چرخ اقتصادی کشور در حال چرخیدن است. با وجود نواقص و کاستی‌های این دولت در برخی موضوعات، در حوزه تجارت نفت عملکرد خوبی داشته است و نمره قابل قبولی می‌گیرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا