اقتصاد

جهش درآمدهای پایدار مالیاتی در دولت سیزده/ وابستگی به نفت کم شد

۱۰۰۰ روز با دولت مردمی؛

اقتصاد ایران در دولت سیزدهم یک دستاورد عمیق بسیار ارزشمند به نام چند برابر شدن مالیات را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، درآمدهای مالیاتی پایدار یکی از آرزوهای دیرین اقتصاددانان برای اقتصاد ایران بود. طبق تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس، مجموع درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۳ برابر ۱,۲۹۰ هزار میلیارد تومان است. این عدد با مصوب بخش اول قانون بودجه (۱۳۶۵ هزار میلیارد تومان) سازگار نیست. بدون مالیات بر واردات، این درآمدها به ۱,۱۴۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد. نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۲، این رقم ٪۴۲+ افزایش داشته است.

البته، بخشی از افزایش درآمدهای مالیاتی مربوط به اصلاحات قانونی است. مهم‌ترین اصلاحات شامل رفع ابهام از معافیت واحدهای صنعتی و معدنی مناطق کمتر توسعه یافته با درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومان و افزایش ۱ واحد درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده با درآمد ۵۵ هزار میلیارد تومان در سه فصل قابل وصول سال مالی ۱۴۰۳ است.

در سال جاری رشد اسمی اقتصاد که شامل تورم و رشد حقیقی است برای انتهای سال جاری به میزان ۳۹ درصد پیش بینی می‌شود. بنابراین، افزایش درآمدها کمی بیش از این رشد خواهد بود. در سمت دیگر برای اولین بار، سهم درآمدهای مالیاتی از کل منابع عمومی ٪۵۰ و از هزینه‌های جاری ۶۹ درصد است. این دو تغییر از نقاط قوت لایحه محسوب می‌شوند. نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی (٪۴.۴۳) از ۴ سال گذشته بیش‌تر، اما هم چنان از حوالی سال‌های ۱۳۹۵ (٪۶.۸۳) بسیار کمتر است. تحقق مالیات از خانه‌ها و خودروهای گران قیمت و واحدهای مسکونی خالی نیاز به تدابیری ویژه مخصوصاً در فراهم سازی زیرساخت دارد. در نهایت، اصلاح معافیت‌های مالیاتی، حرکت به سمت مالیات بر ثروت، تصویب مالیات بر مجموع درآمد و ادغام وظایف مالیات ستانی و دریافت حق بیمه مهم‌ترین پیشنهادهای گزارش هستند.

مالیات اشخاص حقوقی نسبت به سال گذشته به میزان ۴۴ درصد افزایش یافته است، ۳۵ درصد درآمدهای مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی و ۳۶ درصد نیز مربوط به مالیات بر کالا و خدمات است، یکی از نکاتی که در این مالیات دیده شده تمرکز بر مالیات بر درآمد است و سازمان امور مالیاتی با رصد حساب‌های اشخاص حقوقی سعی دارد تمرکز بر واریزهای مستمر داشته باشد و از این رو درآمدهای واریزی با تعداد تراکنش بالا و مبلغ بالای یک میلیارد تومان در تیررس اخذ مالیات قرار گرفته‌اند.

جهش دولت سیزدهم در درآمدهای مالیاتی

درآمد مالیاتی در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۵ درصد بودجه بود که میزان بسیار کمی است، در سال ۱۴۰۱ و با سیاست‌های جدید دولت سیزدهم این میزان به ۳۵ درصد افزایش یافته و در سال ۱۴۰۲ به حدود ۵۰ درصد رسید، حال آنکه در سال ۱۴۰۳ درآمدهای مالیاتی دولت به بالای ۵۰ درصد افزایش یافت که قابل توجه است.

اقتصاد ایران در دهه ۹۰ متوسط ۳۰ درصد را برای درآمدهای مالیاتی در بودجه ثبت کرد، این وضعیت در حالی شکل گرفت که تقریباً ۳ سال از دهه ۹۰ فشار تحریمی بر روی اقتصاد ایران نبود و دولت‌های دهم و یازدهم می‌توانستند مالیات بیشتری اخذ کنند اما این اتفاق عملیاتی نشد.

در همین راستا بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان اخذ مالیات از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ سیر صعودی محسوسی یافته است به گونه‌ای که از مالیات ۱۰۹ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۷ به مالیات حدود ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی رسیده که بیانگر افزایش ۷۴۰ درصدی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا