اقتصاد

سهم ایران در تجارت گاز زیر ۲ دهم درصد است

سهم ایران در تجارت گاز زیر ۲ دهم درصد است


یک کارشناس حوزه انرژی گفت: به طور صادقانه سهم ما در تجارت گاز دنیا زیر ۲ دهم درصد است و این افتخار نیست که بزرگترین شبکه گاز را داریم و تمام روستاها گازرسانی شده است.

به گزارش ایلنا، جواد نوفرستی در نشستی خبری با اشاره به ناترازی گاز و عدم امکان صادرات در کشور اظهار داشت: فرض کنیم ما هیچگونه ناترازی نداریم، موضوع گاز در کشور ما فراتر از عدم تعادل عرضه و تقاضا است.

وی افزود: هدف صادرات گاز در پایان برنامه سوم در سال ۹۳، ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز بوده است اکنون ۱۰ سال از آن زمان گذشته است هنوز همچنان به اندازه ۱۰ سال قبل ۹ تا ۱۰ میلیون متر مکعب صادرات داریم.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: ما اکنون حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون متر مکعب در روز به ترکیه و عراق صادرات داریم، به طور صادقانه سهم ما در تجارت گاز دنیا زیر ۲ دهم درصد است و این افتخار نیست که بزرگترین شبکه گاز را داریم و تمام روستاها گازرسانی شده  است.

وی تاکید کرد: اگر پاکستان خط لوله صلح را که اکنون به خاطر موضوع جریمه پیگیر دریافت گاز است، به نتیجه برساند؛ آیا ما گازی برای صادرات داریم؟

نوفرستی خاطرنشان کرد: پایداری یعنی اینکه بدانیم گاز منازل، صنایع و صادرات قطع نشود نه اینکه فقط مازاد گاز را صادر کنیم باید هدف داشته باشیم و اولویت باید صادرات باشد.

وی یادآور شد: زمانی یک متر مکعب گاز را به ترکیه ۴۰ تا ۴۵ سنت صادر می‌کردیم و اکنون این رقم حداقل ۲۵ سنت است.

 



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا