اقتصاد

قیمت نفت نزولی شد

قیمت نفت به‌دنبال افت تقاضای سوخت و افزایش ارزش دلار کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کاهش تقاضای سوخت و رنگ‌باختن امیدها به پایین‌آمدن نرخ بهره بانکی از سوی بانک فدرال رزرو آمریکا که به افت رشد و مصرف تقاضا در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌انجامد، سبب کاهش قیمت‌های نفت در معامله‌های روز دوشنبه (۲۴ اردیبهشت‌) شد.

قیمت معامله‌های آینده نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه تا ساعت ۶ و ۲۴ دقیقه به وقت گرینویچ با ۷ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۷۲ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز دوشنبه با ۵ سنت کاهش، با قیمت ۷۸ دلار و ۲۱ سنت برای هر بشکه معامله شد.

تینا تنگ، تحلیلگر مستقل در اوکلند، گفت: تأثیر تنش‌های خاورمیانه بر بازارهای نفت کمتر شده و توجه بازار بار دیگر به چشم‌انداز اقتصاد جهانی معطوف شده است.

وی افزود: شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) چین در ماه آوریل کاهش یافت که این موضوع تداوم کاهش تقاضای کسب‌وکار را در این کشور نشان می‌دهد. داده‌های تازه درباره اقتصاد ایالات‌متحده نیز حاکی از کاهش رشد اقتصادی در این کشور است.

همچنین، به‌دنبال مذاکره مقام‌های بانک فدرال رزرو آمریکا درباره اینکه آیا نرخ بهره بانکی این کشور به اندازه‌ای بالاست که تورم را به ۲ درصد بازگرداند، قیمت هر دو نوع نفت خام شاخص در معامله‌های روز جمعه (۲۱ اردیبهشت‌) حدود یک دلار کاهش یافت. قیمت هر دو شاخص نفت اوایل هفته پیش، در پی نگرانی از ایجاد اختلال در عرضه به‌دلیل تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و نوار غزه افزایش یافته بود.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا با حفظ نرخ خود برای مدت بیشتری سبب بالارفتن ارزش دلار شود. افزایش ارزش دلار قیمت نفت را برای سرمایه‌گذارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، بالا می‌برد.

تحلیلگران مؤسسه ای‌ان‌زد در یادداشتی اعلام کردند که هم‌زمان با بروز نشانه‌هایی از افت تقاضا، قیمت نفت هم کاهش می‌یابد؛ زیرا ذخایر بنزین و میعانات ایالات‌متحده یک هفته پیش از آغاز فصل رانندگی در این کشور افزایش یافته است.

بااین‌حال، احتمال تداوم کاهش تولید عرضه نفت از سوی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) در نیمه دوم سال جاری میلادی، سبب افزایش قیمت‌ها در بازار شده است.

وزیر نفت عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی این کشور اعلام کرد که این کشور، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، به کاهش داوطلبانه تولید نفت موردتوافق اوپک متعهد است و تمایل دارد با کشورهای عضو برای دستیابی به ثبات بیشتر در بازارهای جهانی نفت همکاری کند.

آگهی
اقتصاد

قیمت نفت نزولی شد

قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه در آسیا کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه در آسیا کاهش یافته است.

مذاکرات صلح بین رژیم صهیونیستی و حماس در قاهره ترس از گسترده شدن درگیری در خاورمیانه را کاهش داده و اطلاعات تورم آمریکا بیش از پیش دورنمای کاهش زود هنگام نرخ بهره فدرال رزرو را کمرنگ کرده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۸۲ سنت معادل ۰.۹۲ درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۶۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۷۰ سنت معادل ۰.۸۳ درصد کاهش ۸۳ دلار و ۱۵ سنت معامله می‌شود.

آغاز تلاش‌ها برای میانجی‌گری جهت آتش بین رژیم صهیونیستی و حماس تنش‌های ژئوپلیتیکی را آرام کرده است. یک هیئت نمایندگی از سوی حماس قرار است در روز چهارشنبه در قاهره برای مذاکرات صلح دیدار کنند.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در روز شنبه گفت حمله به رفح که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، در صورت رسیدن به قراردادی که نتیجه آن آزادسازی گروگان‌های این رژیم باشد متوقف خواهد شد.

سخنگوی کاخ سفید گفت رژیم صهیونیستی موافقت کرده به نگرانی‌های آمریکا در مورد تأثیرات بشر دوستانه این حمله احتمالی گوش دهد.

بازارها همچنین در حال بررسی نتیجه سیاست گذاری فدرال رزرو در اجلاس اول ماه مه هستند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا