اقتصاد

برنامه صادرات برق تجدیدپذیر اعلام شد/ اولین مقصد صادرات؛ پاکستان

برنامه صادرات برق تجدیدپذیر اعلام شد/ اولین مقصد صادرات؛ پاکستان


معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق با اعلام اینکه اولین صادرات برق تجدیدپذیر ایران به کشور پاکستان خواهد بود، گفت: اکنون ظرفیت پاکستان از طریق جنوب استان سیستان و بلوچستان آماده است و اولین صادرات برق از این سمت خواهد بود، اما در ترکیه و عراق هم ظرفیت موجود است.

علیرضا پرنده‌مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامه صادرات برق تجدیدپذیر اظهار داشت: صادرات انرژی تجدیدپذیر مصوبه‌ای دارد که شرکت توانیر طی بررسی که انجام داده ظرفیت صادراتی را ۳۰۰ مگاوات برای کل کشور اعلام کرده است. یعنی بنا بر این است که این میزان برق به بازار کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه ارسال شود.

وی افزود: طرح بعدی توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع است که هنوز این ظرفیت اعلام نشده است اما کل ظرفیت صادراتی ۳۰۰ مگاوات برای همه همسایگان است.

معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق درباره صادرات برق تجدیدپذیر به افغانستان گفت: افغانستان از طریق شبکه موجود ظرفیت چندانی ندارد و این ظرفیت باید توسعه داده شود یعنی خود افغانستان باید ۵۰ کیلومتر خط ۲۳۰ کیلوولت و ۲ پست ۲۳۰ کیلوولت احداث کند تا بتواند برق را از ایران دریافت کند.

وی تاکید کرد: اگر خطوط افغانستان توسعه داده شود امکان دریافت معادل ۱۲۰ مگاوات انرژی را از سمت زرنج خواهد داشت.

پرنده‌مطلق خاطرنشان کرد: اگر توسعه نیروگاه میل‌نادر صورت گیرد برق بادی به کشور افغانستان صادر خواهد شد و به این ترتیب به جای برق فسیلی برق بادی صادرات خواهیم داشت.

وی با اعلام اینکه اولین صادرات برق تجدیدپذیر ایران به کشور پاکستان خواهد بود، گفت: اکنون ظرفیت پاکستان از طریق جنوب استان سیستان و بلوچستان آماده است و اولین صادرات برق از این سمت خواهد بود، اما در ترکیه و عراق هم ظرفیت موجود است، بهرحال صادرات برق تجدیدپذیر به این کشورها بستگی به مناقصه‌ای دارد که بزودی برگزار می‌شود و همچنین به این موضوع بستگی دارد که سرمایه‌گذار تمایل دارد که روی کدام خط سرمایه‌گذاری کند.

معاون فنی و مهندسی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق درباره میزان صادرات برق تجدیدپذیر به پاکستان اظهار داشت: ما با پاکستان فقط از مسیر سیستان و بلوچستان در ارتباطیم و از جنوب استان توسعه داده شده که بتوانند تا ۱۰۰ مگاوات ظرفیت دریافت کنند بسته به اینکه سرمایه‌گذار چه ظرفیتی را برای توسعه صادرات به پاکستان انتخاب می‌کند و همچنین بسته به پشنهاداتی دارد که در مناقصه و مزایده از طریق سرمایه‌گذاران دریافت می‌کنیم.

وی درباره احداث نیروگاه در کشور افغانستان نیز بیان داشت: ما به عنوان دولت بررسی‌هایی در این حوزه داریم اما اقدامات مربوط به احداث نیروگاه تجدیدپذیر در کشورهای همسایه را بخش خصوصی دنبال می‌کند و ما نیز به بخش خصوصی کمک می‌کنیم.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا