اقتصاد

بررسی کارنامه «منظور» در سازمان برنامه/ چرا ساختمان ۳۰ واحدی جردن را مولدسازی نکردند؟

بررسی کارنامه «منظور» در سازمان برنامه/ چرا ساختمان ۳۰ واحدی جردن را مولدسازی نکردند؟


یک کارشناس اقتصاد اظهار داشت: یکی از دلایلی که دولت در طی این سه سال نتوانست ارزش پول ملی را حفظ کند، بی‌انظباطی مالی بوده که در سند بودجه اتفاق رخ داده و مسئول آن هم آقای منظور است. در حالی که سازمان برنامه و بودجه باید اتاق فکر دولت باشد اما همواره به دنبال سفر و انواع افتتاح‌ها بود.

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ادعای داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه بودجه کسری ندارد، اظهار داشت: آقای منظور برای اثبات ادعای خود عملکرد منابع درآمدی و مخارج دولت در سه سال گذشته را منتشر کند، اگر بودجه کسری ندارد چرا نقدینگی همچنان افزایش پیدا کرده است؟ می‌دانیم یکی از مهمترین عوامل تورم در اقتصاد ایران حجم فزاینده نقدینگی و یکی از عوامل مهم که نقدینگی را تشدید می‌‎کند، کسری بودجه است.

وی ادامه داد: سوال این است که اگر مخارج دولت با درآمد تناسب دارد چرا مالیات را به این حد افزایش داده‌اند؟ از آقای منظور باید پرسید آیا قدرت خرید مردم در سه سال دولت سیزدهم افزایش پیدا کرده‌ است؟گزارش‌های رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم در این مدت به ویژه در زمینه کالاهای اساسی کاهش پیدا کرده و قیمت ارز هم از 25 هزار تومان به 59 هزار تومان رسیده و رییس سازمان برنامه و بودجه امکان انکار این واقعیت را ندارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی از مهمترین انتقاداتی که رییس سازمان برنامه  و بودجه وارد است این بوده که عناصری را وارد سازمان کرده که تجربه‌ای برای کار در سطح مدیریتی در این سازمان را ندارند و به قولی افراد اتوبوسی از سازمان مالیات وارد سازمان برنامه و بودجه شدند و عوامل تکنوکرات از سازمان رخت بربستند. یکی از دلایلی که امروز مردم فشار مضاعف اقتصادی را تحمل می‌کنند این است که اتاق فکر دولت ضعیف شده و مدیرانی که باعث تضعیف اقتصاد کشور شده‌اند اغلب از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق هستند.

این کارشناس اقتصادی گفت: منظور سازمان برنامه و بودجه را به سازمان تبلیغات تبدیل کرده و فقط برای انتشار انواع اطلاعیه‌ها اقدام می‌شود و البته می‌بینیم که برای انتخابات ریاست جمهوری هم اعلام کاندیداتوری کرده است.

پازوکی ادامه داد: یکی از دلایلی که دولت در طی این سه سال نتوانست ارزش پول ملی را حفظ کند، بی‌انظباطی مالی بوده که در سند بودجه اتفاق رخ داده و مسئول آن هم آقای منظور است. در حالی که سازمان برنامه و بودجه باید اتاق فکر دولت باشد اما همواره به دنبال سفر و انواع افتتاح‌ها بود.

وی با اشاره به عدم ابلاغ برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: در حالی که مدعی هستند که بودجه 1403 براساس برنامه هفتم طراحی و بودجه ریزی شده اما هنوز برنامه هفتم بیرون نیامده و نهایی نشده‌است. در حالی که باید به دنبال ابلاغ هر چه سریع‌تر برنامه هفتم باشد به امورات غیر از این وظایف خود می‌پردازد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سه سال از دولت سیزدهم گذشت و عمر آن به پایان رسید اما راهبرد اقتصادی آن مشخص نشد و این ضعف رییس سازمان برنامه و بودجه را نشان می‌دهد، گفت: با اینکه دولت سیزدهم نفت بیشتری را فروخت اما کسری بودجه را نتوانست کنترل کند و این ضعف سازمان برنامه است.

پازوکی تاکید کرد: در حالی که مولدسازی یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان برنامه در بودجه بوده اما خودش نسبت به مولدسازی اموال مازاد سازمان اقدام نکرد و مثال آن ساختمان 30 واحدی این سازمان در خیابان جردن است. وقتی سازمان برنامه اموال خود را مولد نمی‌کند انتظار داریم که این برنامه در سایر دستگاه‌ها به اجرا برسد؟ به همین دلیل است که اعداد آن را در بودجه کاهش دادند.   



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا