اقتصاد

سیستان و بلوچستان برای تامین آب منتظر رهاسازی هیرمند نماند

هفته گذشته بزرگترین آب شیرین کن فرا ساحلی که ساخت آن سالها زمان برد به بهره داری رسید آب شیرین کنی که می‌تواند مشکلی از آب سیستان و بلوچستان را رفع کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته بزرگترین آب شیرین کن فراساحلی بعد از سال‌ها به بهره داری رسید؛ آب شیرین کنی که می‌تواند مشکلی از آب سیستان و بلوچستان را رفع کند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در آئین افتتاح این پروژه با اشاره به بهره‌برداری از آخرین فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا برای شیرین‌سازی آب، گفته بود که «اجرای بیش از ۱۵۰ حلقه چاه، ۱۱۰ کیلومتر خط لوله، ۱۰۰ کیلومتر جاده دسترسی و همین میزان شبکه توزیع و فوق توزیع برق و در کنار آن احداث آب شیرین‌کن بزرگ فراساحلی با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز در کمتر از ۸ ماه از دیگر اقداماتی بود که برای حل مشکل آب شمال و مرکز استان اجرایی شد.»

پیش از این هم هاشم امینی مدیرعامل آبفای کشور با اشاره به اینکه طرح جهاد آبرسانی در استان سیستان و بلوچستان به‌سرعت در حال انجام است. در بخش خیران و جهاد آبرسانی و مجتمع‌های آبرسانی ۴۰۱ روستا با اعتبار ۱,۱۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است و ۱۴۸ هزار نفر از آب پایدار و سالم برخوردار شدند، گفت: به زودی در کنار بهره‌برداری از طرح بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی، ۳۱۵ روستا در محدوده منطقه بلوچستان تأمین آب پایدار و سالم از طریق تصفیه‌خانه که در طول یک سال گذشته احداث شده است، با مشارکت انجمن صنفی آب و فاضلاب کشور و شرکت‌های آب و فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد و این روستاها از آب شرب و بهداشتی و سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست مردم شهر زاهدان طعم آب شیرین را پس از بهره‌برداری از این آب‌شیرین‌کن می‌چشند و نباید نگرانی از بابت کیفیت آب داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به احداث آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب اشاره کرد و گفت: این اقدام حدود ۸ ماه با کار شبانه‌روزی و با تأکید و پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید انجام شد و بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب به مردم شریف منطقه سیستان و زاهدان تقدیم می‌شود که می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در پایداری کمی و کیفی آب شرب در این منطقه داشته باشد.

بر اساس آمار و ارقام ارائه شده حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی هزینه شده است، و برای برای چاه‌ها، خطوط انتقال و خطوط برق حدود ۱,۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

همچنین ۴ هزار میلیارد تومان برای طرح تأمین آب شرب محدوده منطقه سیستان و زاهدان در بازه زمانی یک‌ساله هزینه شده است، که با در مدار قرار گرفتن این آب‌شیرین‌کن، طعم شیرین خدمت و کار جهادی و شبانه‌روزی کارگران مهندسان، مشاوران و پیمانکاران برای مردم منطقه شمال سیستان و بلوچستان شیرین خواهد شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا