اقتصاد

منشا رویش حداقل ۸۳ گونه زراعی و باغی در کشور شناسایی شد

رئیس مرکزملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی با بیان اینکه تاکنون منشا رویش حداقل ۸۳گونه زراعی و باغی اصلی در کشور شناسایی شده است، گفت: ایران جز غنی‌ترین کشورها از نظر منابع ژنتیکی کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی آقایی، رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی با بیان اینکه منشأ رویش حداقل ۸۳ گونه زراعی و باغی اصلی در کشور شناسایی شده است، گفت: تاکنون بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۴۰۰ گونه انحصاری ایران است.

وی یادآور شد: تاکنون ٢٠٤ گونه پستاندار، ٥٥٠ گونه پرنده، ٢٧٤ گونه ماهیان آب‌های داخلی، ٢٦٨ گونه خزنده و ٢٢ گونه دوزیست در ایران شناسایی شده است؛ این تنوع سرشار و ثروت عظیم موجب شده تا ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین تنوع زیستی در جهان شناخته شود.

رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی نیز حدود ٩٥ گونه زراعی و ١٠٨ گونه باغی در کشور کشت و کار می‌شود؛ از این تعداد حداقل ٣٥ گونه زراعی و ٢٢ گونه باغی و تعداد زیادی خویشاوندان وحشی آنها از ایران منشأ گرفته‌اند.

به گفته وی، حفظ و بهره‌برداری عالمانه، هدفمند و پایدار از منابع ژنتیکی می‌تواند کمک مؤثری به خودکفایی اقتصادی و امنیت ملی کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا