اقتصاد

برنامه کاهش قاچاق گازوئیل نیروگاهی/ قیمت مس سرقت تجهیزات برقی را افزایش داد

برنامه کاهش قاچاق گازوئیل نیروگاهی/ قیمت مس سرقت تجهیزات برقی را افزایش داد


مدیر عامل شرکت توانیر گفت: باتوجه به اینکه قیمت مس و آلومینیوم بالا است قطعا با سرقت مواجه هستیم ولی از تمهیدات خاصی استفاده کردیم که میزان سرقت به حداقل ممکن برسد.

مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامه‌ها و تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از قاچاق سوخت گازوئیلی که به مقصد نیروگاه‌ها ارسال می‌شود، اظهار داشت: ما تمهیدات خاصی برای جلوگیری از قاچاق در دستور کار داریم؛ از جمله استفاده از کنتورهای هوشمند و ثبت آنها که باعث شده حداقل میزان قاچاق سوخت را از طریق حمل به نیروگاه‌ها داشته باشیم.

وی تاکید کرد: به طور کلی سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها برای تولید برق استفاده می‌شود و از این بابت جای نگرانی نیست.

مدیر عامل شرکت توانیر در ادامه درباره موضوع گسترش سرقت سیم و کابل در کشور تصریح کرد:  باتوجه به اینکه قیمت مس و آلومینیوم بالا است قطعا با سرقت مواجه هستیم ولی از تمهیدات خاصی استفاده کردیم که میزان سرقت به حداقل ممکن برسد.

وی تاکید کرد: از جمله اینکه گروه‌هایی برای پایش دوره‌ای بکار گرفته شده‌اند که بتوانیم میزان سرقت را به حداقل ممکن برسانیم. همچنین استحکام و مقاوم‌سازی تجهیزات دکل و سایر تجهیزاتی که مورد سرقت و دستبرد قرار می‌گیرند باعث شده سرقت به حداقل ممکن کاهش پیدا کند و علاوه بر آنها از سنسورهای هوشمند هم استفاده می‌کنیم تا بتوانیم میزان سرقت تجهیزان برقی را به میزان بالایی کاهش دهیم.

به گزارش ایلنا، باتوجه به قیمت پایین فرآورده‌های نفتی از جمله گازوئیل در کشور ما روزانه میزان قابل توجهی از این سوخت قاچاق و از کشور خارج می‌شود به طوری که طبق آمار وزارت نفت مصرف روزانه نفت‌گاز در بخش حمل و نقل در سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱، ۱۴درصد افزایش پیدا کرده و از ۵۷ میلیون لیتر به ۶۵ میلیون لیتر در روز رسیده است که به نظر می‌رسد این افزایش مصرف بیانگر انحراف از مصرف نیز باشد. موضوعی که رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا نیز بر آن تاکید داشته و اخیرا عنوان کرده که روزانه میلیون‌ها لیتر سوخت از مبادی غیرقانونی کشور خارج می‌شود که این مسئله ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

به گفته او؛ فرآورده‌های نفتی که قیمتی نازل در کشور دارد، به سهولت قاچاق می‌شود که مجموعه پلیس امنیت اقتصادی فراجا برای مقابله با این چالش اقدام‌های فراوانی را انجام داده است.

سیدمجید رضوی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم با اشاره به موضوع قاچاق سوخت در کشور از راه‌اندازی سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط خبر داده و گفته است که این سامانه زمینه‌ای را فراهم خواهد کرد تا به‌سمت کنترل و نظارت بهتر در زمینه حجم مصرف نفت‌گاز حرکت کنیم.

او تاکید کرده که این سامانه در گام نخست از انحراف روزانه حدود ۸ میلیون لیتر فرآورده جلوگیری خواهد شد که آمار قابل توجهی است.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفته است: حجم مصرف نفت‌گاز در سال ۱۴۰۲ به روزانه ۶۵ میلیون لیتر می‌رسد؛ طبیعتاً این حجم مصرف با توجه به فعالیت‌هایی که انجام می‌شود همخوانی نداشته و حاکی از آن است که انحراف قابل توجهی در این بخش رخ داده است.

در همین رابطه مصطفی رجبی‌مشهدی مدیر عامل توانیر نیز از در دستور کار قرار دادن تمهیدات خاص در وزارت نیرو برای جلوگیری از قاچاق سوخت خبر داده و اعلام کرده است که استفاده از کنتورهای هوشمند و ثبت آنها که باعث شده حداقل میزان قاچاق سوخت را از طریق حمل به نیروگاه‌ها داشته باشیم.

وی البته تاکید کرده که به طور کلی سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها برای تولید برق استفاده می‌شود و از این بابت جای نگرانی نیست.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا