اقتصاد

فروش اسانس خام‌فروشی بوده و عایدی برای اقتصاد ندارد

یک پژوهشگر حوزه کشاورزی گفت: فروش اسانس خام فروشی بوده و عایدی برای اقتصاد کشور ندارد. فرآورده‌های گل محمدی در صنایع غذایی، آرایشی، دارویی و عطر درآمدزا است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرسول حقیر ابراهیم‌آبادی، رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان در همایش گل محمدی و گلاب با بیان اینکه دو سوم گل محمدی جهان را ایران تولید می‌کند، گفت: گل محمدی گیاه بومی ترکیه نیست اما با ۱۰ هزار تن تولید ۱۰ میلیون دلار درآمد ارزی دارد و ما برای افزایش درآمد ارزی نیاز داریم که در فرآوری محصولات به روز شویم.

وی افزود: مساله استاندارد یکی از چالش‌های این محصول پردرآمد در صنایع مختلف غذایی، دارویی و آرایشی است به طوری که سال ۱۳۵۱ نخستین استانداردها تدوین شد و در این خصوص چند باری در مؤلفه‌ها بازنگری شده است اما نسخه نخست با نسخه پایانی شاید ۵ درصد تفاوت دارد.

ابراهیم‌آبادی با بیان اینکه ۵ سال قبل از سازمان ملی استاندارد تقاضا شد تا بازنگری روی استانداردها داشته باشد، اظهار کرد: متأسفانه کارشناسی که گل محمدی و گلاب‌گیری را ندیده‌اند قرار است درباره استانداردهای آن اعمال نظر کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر در بیش از ۲۰ استان کشور گل محمدی پرورش داده می‌شود ایجاد بازارچه‌های محلی برای فروش فرآورده‌های آن را ضروری دانست.

وی با انتقاد به متولیان امر در معرفی این گیاه بومی عنوان کرد: در ترکیه نماد گل محمدی در بزرگراه‌ها، ورودی شهرها، داخل روستاها و… دیده می‌شود در حالی که در بزرگترین محل پرورش این گل در ایران چنین نمادهایی دیده نمی‌شود.

این پژوهشگر در حوزه اسانس یادآور شد: فروش اسانس خام فروشی بوده و عایدی برای اقتصاد کشور ندارد، باید گل محمدی و اسانس آن به محصول نهایی و فرآورده‌های مورد نیاز مصرف کننده از صنایع غذایی، آرایشی، دارویی و عطر تبدیل شود تا ارزآوری مورد انتظار محقق شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا