اقتصاد

مطالعات حریم گسلی ۹ شهر در دولت سیزدهم به اتمام رسید

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از اینکه مطالعات حریم گسلی ۹ شهر در دولت سیزدهم انجام شده که مراحل نهایی برای تصویب و ابلاغ را طی می‌کند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در شناسایی حریم گسلی شهرها و تدوین دستورالعمل‌های ساخت در این پهنه‌ها، گفت: در سنوات گذشته حریم گسلی ۶ شهر تهران، تبریز، مشهد، کرج، زنجان و کرمان شناسایی، مصوب و ابلاغ شد و در سال ۱۴۰۰ نیز دستورالعمل ساخت بر روی حریم گسلی توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ شد که بر اساس آن ساخت ساختمان‌های عمومی همچون بیمارستان‌ها و مدارس در این پهنه‌ها ممنوع شد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: بر اساس دستورالعمل ساخت بر روی حریم گسلی ساخت ساختمان‌های مسکونی با ضوابطی در این پهنه‌ها مجاز است به این شرط که میزان مخاطرات را به کمترین سطح خود کاهش دهد. از جمله مهم‌ترین این ضوابط شامل کاهش تعداد طبقات و مقاوم‌سازی است.

علی بیت‌اللهی افزود: شناسایی حریم گسلی ۹ شهر اردبیل، لاهیجان، ساری، قائم‌شهر، گرگان، شیراز، سی‌سخت، بم و ارومیه که در سنوات گذشته مطالعه آن‌ها مصوب شد در دولت سیزدهم انجام شد که هم اکنون مراحل نهایی را برای تصویب و ابلاغ طی می‌کند.

به گفته وی، شناسایی حریم گسلی ۲۴ شهر دیگر نیز که عمدتاً مراکز استان‌ها هستند نیز در دولت سیزدهم در برنامه قرار گرفت که برخی از آن شهرها شامل خوی و دماوند که لرزه‌خیزی بالا دارند را شامل می‌شود. عمده بازدیدهای میدانی شناسایی حریم گسلی این ۲۴ شهر نیز انجام شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا