اقتصاد

ایالات متحده توان کنترل صادرات نفت ایران را ندارد

ایالات متحده توان کنترل صادرات نفت ایران را ندارد


یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: امریکا ممکن است روی فروش نفت ونزوئلا چشم‌پوشی کرده باشد که نفت بیشتری وارد بازار شده و کمبود نفت روسیه احساس نشود اما در مورد ایران هرگز این‌چنین نبوده است.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی ناتوانی امریکا برای اعمال تحریم بر صادرات نفت ایران اظهار داشت: برای تائید این ناتوانی امریکا باید به مناظره تد کروز سناتور جمهوری‌خواه امریکا با وزارت خارجه مراجعه کنیم که صریحا وزیر خارجه ایالات متحده امریکا را به بی‌عرضگی متهم می‌کند که نتوانتسته جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد تا اینکه اکنون ایران به مرحله‌ای رسیده که در نظر دارد به صادرات ۴ میلیون بشکه در روز هم برسد.

وی افزود: امرزو تحولاتی که در منطقه ایجاد شده جایگاه ایران را به حدی ارتقا داده که کشورها خودشان سراغ نفت ایران می‌آیند در حالی که در گذشته ما خودمان به دنبال بازار برای فروش نفت بودیم و این تحول بزرگی است بخصوص اینکه بعد از وعده صادق جایگاه برتر و بازدارندگی مطلق ایران در منطقه به اثبات رسید و منجر به از دست رفتن بازدارندگی رژیم صهیونیستی شده است.

این کارشناس حوزه بین‌الملل اقتصاد انرژی یادآور شد: شرایط به گونه‌ای شده که کشورها به سمت ایران آمده و خواستار نفت و انرژی کشور ما هستند و این روند در آینده سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی درباره تاثیر تخفیف بر فروش بیشتر نفت ایران گفت: ممکن است ما تخفیف اعمال کنیم اما تخفیف عامل مهم نیست شرکت‌هایی که تحریم شدند به خاطر قیمت نبود که ریسک نمی‌کردند چون از امریکا می‌ترسیدند اکنون این ترس وجود ندارد. در عین حال اینکه امریکا هم روی فروش نفت ایران چشم‌پوشی نکرده است آنها همچنان روی نفت ایران تحریم اعمال می‌کنند اما ترس کشورهای خریدار ریخته شده و خودشان سراغ نفت ایران می‌آیند، تخفیف تا حدی می‌تواند مشتری جمع کند.

میرابیان ادامه داد: وقتی شرکت‌ها می‌بینند که بهای خرید نفت با تخفیف یک تحریم کلی و مصادره اموال در پی دارد قاعده این است که نباید ریسک کنند و سراغ نفت ایران نیایند در گذشته هم به همین شکل بود اما اکنون شرایط سیاسی و امنیتی در دنیا به گونه‌ای است که ترسی وجود ندارد و درواقع جایگاه ایران در منطقه به نحوی بالا رفته که کشورها و همچنین امریکا می‌داند که حرف اول و آخر را ایران می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: امریکا ممکن است روی فروش نفت ونزوئلا چشم‌پوشی کرده باشد که نفت بیشتری وارد بازار شده و کمبود نفت روسیه احساس نشود اما در مورد ایران هرگز این‌چنین نبوده است، اکنون نفت در بازار زیاد و قیمت نفت رو به کاهش است درواقع بازار کمبودی وجود ندارد که امریکا بخواهد برای جبران کاهش عرضه؛ از نفت ایران برای پوشش نیازها استفاده کند، بنابراین چیری به نام بحران سوخت و یا افزایش قیمت در دنیا نداریم که امریکا بخواهد برای صادرات بیشتر نفت ایران چشم‌پوشی کند تا بازار دچار نوسان عرضه و قیمت نشود، در واقع امریکا بیش از این توان ندارد چون شرکت‌ها ریسک را پذیرفته و مستقیما نفت را از ایران خریداری می‌کنند.

به گزارش ایلنا، جواد اوجی بتازگی با اشاره به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در مجلس سنای این کشور درباره بی‌تأثیری ۶۰۰ تحریم این کشور بر ضد صادرات نفت ایران تصریح کرده است که نمایندگان مجلس سنای آمریکا خطاب به وزیر امور خارجه خود گفته بودند چطور می‌شود در آغاز دولت بایدن صادرات نفت ایران کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه بوده و هم‌اکنون با وجود تحریم‌های شما به بیش از ۲ میلیون بشکه رسیده است؟ بیلینکن در پاسخ به آنها گفته بود ایرانی‌ها سخت تلاش می‌کنند و با هر تحریم جدید راهکاری برای دور زدن آن می‌یابند.

ماه گذشته نیز وزیر نفت ایران اعلام کرده که صادرات نفت در سال گذشته بیش از ۳۵ میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته است. او همچنین گفته است که ایران می‌تواند نفت خود را به هر کجا که می‌خواهد با تخفیف حداقلی صادر کند.

خبر افزایش صادرات نفت ایران در حالی منتشر شده است که آمریکا و کشورهای اروپایی در حال بررسی دور جدیدی از تحریم‌ها علیه تهران هستند.

فایننشال‌تایمز در گزارش خود بر اساس داده‌های شرکت تحلیل انرژی ورتسکا نوشت که تهران در ۳ ماه اول سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده که عمده آن به چین بوده است. این رقم بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به این سو است.

فایننشال‌تایمز در گزارش خود و به نقل از متخصصان شرکت ورتسکا نوشت که ایران در سال گذشته میلادی حدود یک‌پنجم ظرفیت نفتکش‌های خود را افزایش داده و به ۲۵۳ تانکر رسانده است.

بر اساس این گزارش، تعداد تانکرهای بزرگی که ظرفیت ۲ میلیون بشکه نفت دارند نیز از سال ۲۰۲۱ میلادی به این سو ۲ برابر شده است.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا