اقتصاد

بستر سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم نیست

بستر سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم نیست


به گفته رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، در افغانستان هم مانند سوریه و عراق تنش‌ها برای ایران هزینه‌بار بود اما پس از برقراری ثبات، دیگران برای سرمایه‌گذاری به این کشورها وارد شدند.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره حضور ضعیف معدنکاران ایرانی در معادن بکر افغانستان گفت: برای حضور سرمایه‌داران ایرانی در معادن افغانستان نیاز به بستری است که دولت باید آن را فراهم کند.

وی افزود: در سوریه و عراق هم مانند افغانستان تنش‌ها برای ایران هزینه‌بار بود اما پس از ثبات، دیگر کشورها برای سرمایه‌گذاری وارد شدند.  

شکوری ادامه داد: فعال نبودن ایرانی‌ها در معادن افغانستان به این معنا نیست که توان سرمایه‌گذاری را ندارند بلکه به این معناست که بستر فعالیت آماده نیست؛ حضور شرکت‌های چینی در افغانستان در شرایطی فراهم آمده که دولتمردان آنها با عقد قراردادها با  افغانستان زمینه را برای فعالیت این شرکت‌ها فراهم کرده‌اند کاری که دولتمردان ما انجام نداده‌اند.  

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: نگاه دولتمردان ما باید این باشد که در ارتباطات بین‌الملل مسائل اقتصادی نسبت به مسائل سیاسی در اولویت است و با تقویت روابط اقتصادی می‌توانند مواضع سیاسی کشور را تقویت کنند؛ به عبارت دیگر با تبادلات اقتصادی است که می‌توان پرچم کشور را در ممالک دیگر برافراشت و شرکای اقتصادی و تجاری را به شرکای سیاسی تبدیل کرد.

وی یادآور شد: در سرمایه‌گذاری خارجی معدنی برای سرمایه‌داران ایرانی افغانستان نسبت به هر کشور دیگری اولویت دارد زیرا به ایران نزدیک است و حتی معدن سنگان ایران در مرز مشترک با افغانستان قرار گرفته است، همچنین منابع معدنی افغانستان بکر هستند و تنها شامل مواد معدنی صنعتی نمی‌شوند بلکه ذخایر سنگ‌های قیمتی و تزیینی نیز در این کشور وجود دارد که پتانسیل همکاری دو کشور را تشکیل می‌دهد.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا