اقتصاد

رونمایی از نظام جامع سلامتِ مدیریت‌شده در شرکت فولاد مبارکه

رونمایی از نظام جامع سلامتِ مدیریت‌شده در شرکت فولاد مبارکه


نظام جامع سلامتِ مدیریت‌شده در شرکت فولاد مبارکه، روز یک‌شنبه 1403/02/23 با حضور معاونان، مدیران نواحی تولیدی و ستادی و جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سالن مرکز تحقیقات این شرکت رونمایی شد.

در ابتدای این آیین، علیرضا نظری رئیس مرکز طب کار و درمان شرکت فولاد مبارکه، ضمن خوشامدگویی به معاونان، مدیران، اساتید و سایر میهمانان، نکاتی را در اهمیت موضوع سلامت در صنعت و خلاصه‌ای از اقدامات و پیگیری‌ها در روند تهیه نقشه نظام جامع سلامت شرکت بیان کرد و گفت: این نظام شامل برنامه‌های مراقبتی مدیریت‌شده در حوزه‌های مختلف سلامتی است.

در ادامه این رویداد، منصور سیاوش، استاد دانشگاه و فوق‌تخصص غدد داخلی و معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به‌عنوان یکی از مجریان طرح، با ارائه آمار به تبیین میزان بار و هزینه‌های ناشی از بیماری دیابت به‌عنوان یکی از هزینه‌سازترین بیماری‌ها در سطح جهان و ایران پرداخت و در این ارائه، بر ضرورت تدوین نقشه جامع سلامت و نقش مؤثر مداخلات نظام‌مند و برنامه‌های مدون سلامت بر کاهش هزینه‌های پیدا و پنهان ناشی از بیماری‌ها و عوارض آن‌ها در جوامع تا 50 درصد، لزوم توجه به افزایش کیفیت زندگی در برنامه‌های ارتقای سلامت و نقش مداخلات زودهنگام در حفظ منابع مالی نظام سلامت و جامعه تأکید کرد.

در بخش بعدی این همایش، خانم مصطفوی، استاد دانشگاه و ریاست دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به‌عنوان یکی دیگر از مجریان طرح، ضمن تشریح ابعاد و مفهوم ارتقای سلامت، بر نقش برجسته مدیران و عوامل سازمانی در یک محیط کار ارتقادهندۀ سلامت، نقش سلامت‌محوری و ضرورت توجه به همه ابعاد جسمی، اجتماعی، عاطفی، روانی و معنوی سلامت و لزوم توجه ویژه در برنامه‌های ارتقای سلامت به تمام ابعاد و لایه‌های اثرگذار بر سلامت تأکید کرد.

سخنران بعدی این همایش، محمدرضا رضایتمند، عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، متخصص در اقتصاد سلامت و مجری اصلی طرح، در سخنانی به تشریح روند چندساله تدوین نقشه نظام جامع سلامت مدیریت‌شده در شرکت فولاد مبارکه در قالب 5 بسته کاری پرداخت.

وی ارائه خدمات غیریکپارچه، درمان‌محوری به‌جای سلامت‌محوری و بی‌توجهی به همه ابعاد سلامت را از عمده‌ترین چالش‌ها و نواقص نظام سلامت موجود دانست.

رضایتمند پس از رونمایی از نقشه نظام جامع سلامت مدیریت‌شده در شرکت فولاد مبارکه، حکمرانی و رهبری، تأمین مالی، سرمایه انسانی، ملزومات ضروری، خدمات سلامت و پرونده الکترونیک سلامت را به‌عنوان عمده‌ترین اجزای ساختمانی تشکیل‌دهنده نظام جامع سلامت پیشنهادی برشمرد. پس از آن فرایندهای مرکز هدایت به‌عنوان یک نوآوری و زنجیره اتصال در خدمات سلامت در معرض دید حاضران قرار گرفت و تأکید شد که در این سیستم هدایت درمانِ بیماری مسئله اصلی نبوده و اجرای مراقبت‌های مدیریت‌شده در ابعاد مختلف سلامتی مدنظر است.

در ادامه همایش، حسین مدرسی‌فر، مدیر واحد ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه (HSE) نیز در خصوص کمیته‌های سلامت به‌عنوان ابزار اصلی استقرار نظام سلامت مدیریت‌شده در این شرکت مطالبی را بیان کرد.

وی ضمن اشاره به نقش سیاست‌گذاری سلامت توسط کمیته عالی ارتقای سلامت شرکت فولاد مبارکه، توضیحاتی درباره ساختار و وظایف کمیته تخصصی نظام جامع سلامت مدیریت‌شده و کارگروه‌های اجرایی آن ارائه کرد.

در بخش پایانی این جلسه، سید احمد واعظ، رئیس و عضو هیئت‌علمی دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه گرونینگن هلند و از اعضای اصلی چندین پروژه بین‌المللی پیشرو در حوزه ژنومیکس در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی و ژنومیکس توضیحاتی ارائه نمود. وی ضمن تأکید بر اهمیت داده به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه امروز بر ضرورت استفاده از هوش مصنوعی در تحلیل امواج عظیم داده در لایه‌های مختلف تأکید کرد.

به گفته وی، به لطف تلاش محققان ایرانی در همکاری با سایر دانشمندان در سطح جهان، امکان بررسی پروفایل ژنتیکی افراد و پیش‌بینی تعداد قابل‌توجهی از مؤلفه‌های سلامت و بیماری با دقت بسیار بالا در کشور فراهم شده است. امروزه این دانش با ایجاد یک انقلاب در پزشکی و آنچه زمانی از آرزوها و چشم‌اندازهای بسیار دور به نظر می‌آمد، امکان کاهش هزینه‌های سرسام‌آور مداخلات سلامت در آینده را پیش روی ما قرار داده است.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا