اقتصاد

نقش وزارت صمت در اطلاعیه اخیر سامانه جامع تجارت چه بود؟

نقش وزارت صمت در اطلاعیه اخیر سامانه جامع تجارت چه بود؟


رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به حذف اطلاعیه «عدم امکان ثبت سفارش برای واحدهای بازرگانی»از سوی سامانه جامع تجارت گفت: در خصوص مباحث واردات و صادرات، ظاهرا وزارت صمت در تصمیم‌گیری‌های مربوطه نقشی نداشته و تصمیم‌گیری پیرو این مسائل در حوزه اختیارات و نظارت بانک مرکزی قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، حمیدحسینی، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد لغو یک شبه اطلاعیه سامانه جامع تجارت اظهارداشت: صدرو و لغو این اطلاعیه عجیب بود و باید این موضوع را از مسئولینی که این اطلاعیه را صادر و لغو کردند جویا شد، اما ظاهرا وزارت صمت چندان در این تصمیم گیری ها نقشی ندارد و بانک مرکزی در این خصوص تصمیم گیر نهائی است.

حسینی ادامه داد: هر چند طرح هایی برای حمایت از صادرات و ساماندهی واردات در دست است که صادرات را شامل پیش اظهاری کند و بتواند بر روی صادرات برنامه ریزی داشته باشد و از آن طرف هم واردات را نظم دهد و بی حساب و کتاب واردات انجام نشود اما باز هم شاهد این اتفاقات هستیم.

او ادامه داد: این در حالی است که از شرکت ها خواسته شده برنامه هایشان را ارائه دهند و پیش اظهاری ها از سوی صادرکنندگان و واردکنندگان مطرح شود.

وی در رابطه با لغو این اطلاعیه‌ی افزود: این مدل از تصمیمات انعکاس خوبی ندارند و این اطلاعیه اخیر هم به معنی تحقق ثبت سفارش برداشت شد و لذا سریع هم لغو شد که نشان می دهد تصمیم گیران تجربیات کافی در این خصوص ندارند. 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی خاطرنشان کرد: ما با ناترازی ارزی در کشور روبرو هستیم و در حال حاضر به اندازه‌ی کافی ثبت سفارش انجام شده است به گونه ای که اگر تا سال آینده هم ثبت سفارشی صورت نگیرد کشور با مشکلی مواجه نخواهد شد.

حسینی گفت:یکی از مشکلات اصلی ما این است که همه این ۷۵۰ قلم کالایی که به عنوان کالاهای اساسی و اولویت‌دار مورد نیاز کشور هستند اصلا نیاز به واردات ندارند و بسیاری از آنها در داخل کشور تولید می شوند  و همین مسئله منجر به بروز مشکلاتی در سیستم وارداتی و تولیدی کشور شده است.

وی اظهار داشت: شنیده‌ها حاکی از آن است که دارو و کالاهای اساسی شامل این اطلاعیه نبودند که اگر این دو مورد را هم شامل می‌شد قطعا مشکلاتی را ایجاد می کرد.

حسینی گفت: زمانی که سیستم‌ ثبت سفارش، سیستم EPL گمرک و سیستم جامع تجارت در کشور وجود دارد که در همه این سیستم ها می توانند جلوی بسیاری از ثبت سفارش ها را بگیرد دیگر لازم به اطلاعیه کلی  و دخالت‌های این چنینی نیست.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا