سلامت

تزریق خون به مصدومان در صحنه حادثه با کمک اورژانس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از سازمان انتقال خون ایران، مصطفی جمالی در یک برنامه تلویزیونی با ارائه گزارشی در مورد وضعیت مراکز درمانی یا بیمارستان‌های صحرایی برای تامین فرآورده‌های خونی که برای زائرینی که به اربعین مشرف شدند و به کشور بازگشتند، افزود: برای تامین خون و فرآورده های خونی در بیمارستان هایی که در مسیر زائرین اربعین حسینی بودند هیچ مشکلی وجود نداشت و شاید بهترین سال از نظر وضعیت ذخایر خون و فرآورده، همین امسال بود و ذخایر در حد ذخیره ۱۲ تا ۱۳ روز در استان‌های مرزی پیش بینی شده بود.

وی ادامه داد: اهمیت مسئله هم در این است که اگر خدای ناکرده کسی آسیب ببیند و نیاز به خون داشته باشد، دوران طلایی همان ساعات اول است که خون تزریق شود و اگر خدایی نکرده دیر این کار انجام شود و خون به مقدار مورد نیاز موجود نباشد، جان مصدوم به خطر می‌افتد و با پیش بینی و برنامه ریزی، امسال در بیمارستان‌های واقع در استان‌های مرزی و بیمارستان‌های صحرایی که تشکیل شده بود در حد کافی، از همه گروه‌های خونی وجود داشت و هیچ مشکلی نبود و به طور کامل تامین شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: از این نظر که خیلی ضرورت دارد که خون را در اولین فرصت به فردی که نیاز به خون دارد تزریق کنیم، یک طرحی با اورژانس در قالب تفاهمنامه داریم که بحث انتقال خون پیش بیمارستانی است و قصد داریم ذخایر خون را در داخل آمبولانس‌ها و بالگردها قرار بدهیم که آمبولانس وقتی رفت بالای سر مصدوم، همان جا بتواند خون را تزریق کند و این کار را کشورهای معدودی در دنیا انجام می دهند و امیدواریم در یکی دو سال آینده و طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته، در صحنه حادثه خون مورد نیاز به مصدوم تزریق خواهد شد.

وی اضافه کرد: مقرر شده است از همه گروههای خونی در بالگردها و آمبولانس‌ها ذخیره وجود داشته باشد و اگر این مهم را در یکی دو سال آینده به مرحله اجرا برسانیم، قطعاً می‌تواند تلفات جانی را کاهش بدهد.

جمالی گفت: شرکت های دانش بنیان داخلی در حال تامین محفظه‌های نگهداری خون هستند که مطمئن شویم دما را کنترل می‌کند که در یکی دو سال آینده تولیدات داخل به دست ما خواهد رسید و اتفاق بسیار خوبی است و با حمایت صورت گرفته از سوی دولت این کار به تدریج در ماه‌های آینده شروع می شود و مرکز به مرکز تا کل کشور را تامین کنیم زمان می‌برد و سعی خواهد شد در طول ۲ سال تکمیل شود.

مقرر شده است از همه گروههای خونی در بالگردها و آمبولانس‌ها ذخیره وجود داشته باشد و اگر این مهم را در یکی دو سال آینده به مرحله اجرا برسانیم، قطعاً می‌تواند تلفات جانی را کاهش بدهد.

تلاش و پیگیری برای ثبت ۲ میلیون داوطلب اهداکننده سلول های بنیادی خونساز /ثبت ۳۵ هزار نفر در بانک HLA

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از تلاش برای پذیره‌نویسی داوطلبان اهداکننده سلول های بنیادی خونساز در بانک HLA تا مرز ۲ میلیون نفر طی سال های آینده خبر داد.

جمالی با اشاره به رونمایی از بانک HLA که کاربردش تشخیص امکان پیوند سلول‌های بنیادی خونساز از داوطلب اهدا کننده به بیمار می باشد، گفت: در واقع بیماری‌هایی مثل تالاسمی، سرطان‌های خون و خیلی بیماری‌های ارثی خون با پیوند سلول‌های بنیادی خونساز خوب می‌شوند که این یعنی در بیماران تالاسمی و آن هم در سن پایین اگر بتوانیم پیوند را انجام بدهیم، دیگر تا آخر عمر نیاز به تزریق خون پیدا نمی‌کند و همان اول می‌تواند خوب شود و نیاز به آن درمان نداشته باشد که بانک HLA در کشور ما یکی از نقایص موجود است.

وی ادامه داد: منظور این است که فردی که می‌خواهد اهدا سلول بنیادی داشته باشد و فردی که می‌خواهد گیرنده آن عضو پیوندی باشد، یک آزمایشی را باید انجام بدهند که به آن می‌گویند آزمایش HLA که سازگاری بین اهداکننده و گیرنده را بررسی می کند.

وی ادامه داد: اگر همخوانی نداشته باشد، گیرنده آن پبوند را دفع می کند و البته این آزمایش، آزمایش گرانی است و هر چقدر داوطلبان بیشتری برای ثبت نام بیایند و به قول ما پذیره نویسی شده باشند و نتایج آزمایش «اچ‌ال‌ای» شان را داشته باشیم، این امکان بیشتر است که وقتی برای گیرنده پیوند جستجو می شود، بتوانیم اهدا کننده سلول بنیادی مناسب و سازگار با بیمار را پیدا کنیم، باید بدانیم الان در کشور ترکیه یک میلیون نفر در بانک HLA عضو هستند، در آلمان ۱۳ میلیون نفر و با اینکه جمعیت ما شبیه کشورهای آلمان و ترکیه است، در سازمان انتقال خون تقریباً ۳۵ هزار نفر در بانک HLA ثبت هستند.

فردی که می‌خواهد اهدا سلول بنیادی داشته باشد و فردی که می‌خواهد گیرنده آن عضو پیوندی باشد، یک آزمایشی را باید انجام بدهند که به آن می‌گویند آزمایش HLA که سازگاری بین اهداکننده و گیرنده را بررسی می کند

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: به نظر من در این دو دهه سهل انگاری شده است و باید بانک HLA را توسعه می‌دادیم که در این یکی دو سال، ما خیلی دنبال کردیم و مجلس شورای اسلامی هم خیلی پیگیری کرد و همچنین دولت و آقای رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه نامه نگاری کرد.

وی گفت: روش‌های جدید و پیچیده‌ای آمده که با وجود تحریم‌ها موفق شدیم روش NGS که روش بسیار پیشرفته و دقیقی است را تهیه کنیم و راه‌اندازی شود که منتظریم سازمان غذا و دارو به ما ارز را تخصیص بدهد، شروع کار را با ثبت ۲۰ هزار نفر در نظر گرفته‌ایم ولی در سالیان آینده در نظر داریم خیلی سریع بانک HLA را توسعه دهیم، چون ما اهدا کننده‌ را داریم و اصل قضیه در دنیا اهدا کننده است که ما از این نظر مشکلی نداریم و به امید خدا سعی خواهد شد در سال‌های آینده، خیلی سریع بتوانیم عقب ماندگی ۲۰ ساله را جبران کنیم.

جمالی اضافه کرد: ما اصلاً مشکل داوطلب نداریم، یک آموزش‌هایی داده می‌شود و یک نمونه خون کوچکی از اهداکننده گرفته خواهد شد. وقتی این آزمایش «اچ‌ال‌ای» انجام می‌شود، هر زمان فردی نیاز داشت، دهنده مناسب پیوند فراخوان می‌شود و طی مراحلی قسمتی از سلول‌های بنیادی خونساز را از خونش جدا می‌کنیم و یا اگر خون بند ناف باشد که خون بند ناف را استفاده می‌کنیم و پیوند انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پیش بینی ما بر این است که اگر ما به دو میلیون ثبت داوطلب در بانک HLA برسیم، تقریباً ۸۰ تا ۹۰ درصد نیاز کشور تامین می‌شود و هیچ جای دنیا هم ۱۰۰ درصد نیست.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا